Puls Budownictwa

Aktualności z różnych sektorów branży budowlanej, plany rozwoju i działania kluczowych firm relacje z placu budowy oraz innowacyjne produkty i technologie dla budownictwa.

NOVUS MANAGEMENT SYSTEM AC – nowa generacja kontroli dostępu
30.09.2025

NOVUS MANAGEMENT SYSTEM AC – nowa generacja kontroli dostępu

Bezpieczeństwo obiektów – zarówno użyteczności publicznej, jak i komercyjnych – wymaga dziś systemów, które łączą niezawodność, elastyczność i prostotę obsługi. Takim rozwiązaniem jest NOVUS MANAGEMENT SYSTEM AC – autorskie oprogramowanie firmy AAT Systemy Bezpieczeństwa, zaprojektowane do kompleksowego zarządzania kontrolą dostępu. Nowoczesna platforma do kontroli dostępu NOVUS MANAGEMENT SYSTEM AC umożliwia pełną konfigurację, wizualizację i monitorowanie ruchu w obiekcie. Rozwiązanie natywnie współpracuje z urządzeniami KaDe i HID® Aero®, a także wspiera integrację z innymi systemami, np. Kantech. Dzięki temu możliwe jest stworzenie spójnej, skalowalnej i rozbudowanej infrastruktury zabezpieczeń, dopasowanej do specyfiki budynku – od biurowca po rozległy kompleks przemysłowy. Najwyższe standardy bezpieczeństwa System NOVUS MANAGEMENT SYSTEM AC, współpracujący z kontrolerami HID® Aero®, spełnia wymagania normy PN-EN 60839-11-1:2014-01, osiągając stopień zabezpieczenia Grade 4. W przypadku współpracy z kontrolerami KaDe system spełnia wymagania dla stopnia Grade 2. Zastosowanie w kontrolerach HID® Aero® protokołu OSDP V2 umożliwia pełne szyfrowanie w całym torze transmisji, od karty poprzez czytnik, kontroler do serwera i stacji operatora, skutecznie chroniąc przed próbami nieautoryzowanego dostępu, sabotażem i podsłuchem transmisji. Zaawansowane funkcje i elastyczność Rozwiązanie AAT oferuje szeroką gamę funkcji odpowiadających na współczesne potrzeby rynku: - Obsługa protokołu OSDP V2 – nowoczesne czytniki z portem RS-485, dwukierunkowa i szyfrowana transmisja, monitorowanie połączenia oraz alarm sabotażowy zwiększający ochronę. - Szyfrowanie danych – pełne zabezpieczenie komunikacji w systemie, od karty przez czytnik i kontroler, aż po serwer i stację operatora, co chroni wszystkie informacje przed nieautoryzowanym dostępem. - Parametryzowane linie dozorowe – podwójny rezystor (DEOL, Double End-of-Line) umożliwia sygnalizację czterech stanów: normalny, alarm, sabotaż i usterka. - Kontrola dostępu do wind i pięter – ogranicza ruch osób nieuprawnionych. - Strefy i śluzy globalne – pełna kontrola przestrzeni, w tym anti-passback i synchronizacja wielu przejść. - Wideoweryfikacja – drzwi otwierane są dopiero po wizualnym potwierdzeniu tożsamości użytkownika. - Dostęp wieloosobowy – wejście możliwe tylko po przyłożeniu kart przez dwie lub więcej osób, podnosząc poziom zabezpieczeń w newralgicznych miejscach. - Obsługa nowoczesnych kart i biometrii – kompatybilność z Mifare Plus®, HID® Corporate 1000® i innymi standardami oraz integracja z czytnikami biometrycznymi. - Rejestracja czasu pracy – system RCP wbudowany w strukturę kontroli dostępu, wspierający zarządzanie obecnością pracowników. Wsparcie dla inwestorów i administratorów Intuicyjny interfejs, rozbudowane raportowanie oraz obsługa zdarzeń w czasie rzeczywistym sprawiają, że NOVUS MANAGEMENT SYSTEM AC jest wygodnym narzędziem zarówno dla operatorów, jak i administratorów. Funkcje takie jak podgląd obrazu z kamer czy szybka reakcja na alarmy systemu ułatwiają codzienne zarządzanie bezpieczeństwem obiektu. Platforma łączy najwyższe standardy bezpieczeństwa z prostotą użytkowania i elastycznością wdrożenia, rosnąc wraz z potrzebami obiektu i zapewniając pełną kontrolę nad dostępem oraz maksymalną ochronę użytkowników. System jest w pełni skalowalny – umożliwia stopniową rozbudowę wraz z rosnącymi potrzebami inwestora, bez konieczności wymiany dotychczasowych urządzeń. AAT Systemy Bezpieczeństwa – doświadczenie i innowacje Za opracowaniem oprogramowania NOVUS MANAGEMENT SYSTEM AC stoi AAT Systemy Bezpieczeństwa – polska firma z ponad 30-letnim doświadczeniem, dostarczająca nowoczesne rozwiązania w zakresie ochrony osób, mienia i infrastruktury oraz zapewniająca wsparcie na każdym etapie inwestycji: od doradztwa, przez szkolenia, po serwis. NOVUS MANAGEMENT SYSTEM AC to platforma, która zapewnia pełną kontrolę nad dostępem, maksymalne bezpieczeństwo użytkowników oraz wygodne zarządzanie systemami zabezpieczeń w każdym obiekcie. Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak zwiększyć bezpieczeństwo swoich obiektów:
 👉 https://nmsac.aat.pl/

Worker

Chcesz uzyskać pełen dostęp do informacji o inwestycjach i zleceniach z całej Polski?

Wypróbuj bez zobowiązań

W przypadku pytań dotyczących działania aplikacji zapraszamy do kontaktu z konsultantem poprzez czat lub:

Skontaktuj się
Tarnów w korku. Wschodnia obwodnica miasta jako antyprzykład konsultacji społecznych
06.10.2025

Tarnów w korku. Wschodnia obwodnica miasta jako antyprzykład konsultacji społecznych

Historia wschodniej obwodnicy Tarnowa to lekcja, że bez dialogu żadna realizacja nie ruszy z miejsca. Jeszcze niedawno miała być symbolem rozwoju oraz szansą na odciążenie miasta od tranzytu ciężarowego. Dziś stała się przestrogą dla inwestorów i samorządów: brak skutecznej komunikacji z mieszkańcami może pogrzebać nawet najlepiej przygotowany projekt. Wschodnia obwodnica Tarnowa, o długości ok. 10 km, miała połączyć autostradę A4 z południową częścią miasta i wyprowadzić z niego ruch ciężarowy – szczególnie z alei Jana Pawła II. Projekt, warty ponad pół miliarda złotych, od lat znajdował się na liście rządowych „100 obwodnic”. Posiadał ważną decyzję środowiskową z 2018 roku, która miała obowiązywać do roku 2028. Wydawało się, że budowa to kwestia czasu. Wszystko jednak zmieniło się we wrześniu 2025 roku. Podczas burzliwej sesji Rady Miejskiej tarnowscy radni nie zgodzili się na przystąpienie do wspólnego projektowania drogi z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Ośmiu radnych było „za”, ośmiu „przeciw”, pięciu wstrzymało się od głosu. Uchwała nie przeszła, a inwestycja, przynajmniej w obecnej formie, przestała istnieć. Sprzeciw zamiast dialogu Na sali obrad pojawili się mieszkańcy osiedla Rzędzin i Woli Rzędzińskiej, przez których tereny miała przebiegać trasa. Transparenty z hasłami „Zostawcie nasze domy” czy „Obwodnica to hałas i spaliny” kontrastowały z banerami popierającymi budowę drogi. Wariant przygotowany przez GDDKiA przewidywał wyburzenie nawet 70 budynków, w tym 30 domów mieszkalnych. Część protestujących nie sprzeciwiała się samej idei obwodnicy, lecz, jak podkreślali, sposobowi jej planowania. Nieufność potęgowały lata milczenia i formalne rozmowy organizowane dopiero po opracowaniu gotowego wariantu. Mieszkańcy czuli, że nie mają wpływu na decyzje, a ich głos służy jedynie „odhaczeniu” procedury. Cena decyzji W tle sporu toczyła się również walka o pieniądze. Wydatki na dokumentację szacowano na 10 mln zł, z czego połowę miało pokryć miasto. Koszt budowy – nawet 600 mln zł – wymagałby od Tarnowa wkładu rzędu kilkuset milionów złotych. Radni Prawa i Sprawiedliwości uznali, że to zbyt duże ryzyko finansowe i że decyzja o współpracy z GDDKiA mogłaby nadmiernie obciążyć budżet miasta. Z kolei radni Koalicji Obywatelskiej argumentowali, że bez projektu nie będzie można sięgnąć po środki z KPO i innych funduszy zewnętrznych. Po głosowaniu prezydent Tarnowa Jakub Kwaśny poinformował, że miasto kończy prace nad dotychczasowym przebiegiem obwodnicy i będzie szukać nowego rozwiązania. Obecnie planowane są remonty alei Jana Pawła II i ulicy Lwowskiej, by doraźnie ograniczyć skutki tranzytu. Władze zapowiadają opracowanie nowej koncepcji trasy, która zyska akceptację mieszkańców. Antyprzykład dla innych Przypadek Tarnowa nie jest odosobniony. W wielu samorządach konsultacje traktowane są jako formalność, a nie realny etap planowania inwestycji. Efekt? Rosnące ryzyko społecznych blokad, które potrafią zatrzymać nawet najlepszy pomysł na lata. Ten przykład dobitnie pokazuje, że partycypacja społeczna w działaniach infrastrukturalnych to warunek powodzenia. Brak transparentności, spóźnione konsultacje i niedoszacowanie emocji lokalnych mieszkańców mogą zniweczyć nie tylko wieloletnie przygotowania, ale też środki wydane na koncepcje. To ostrzeżenie dla samorządów i inwestorów w całym kraju: dialog nie jest kosztem, a kapitałem sukcesu każdego projektu.

Dom Development bije rekord sprzedaży
06.10.2025

Dom Development bije rekord sprzedaży

Grupa Dom Development odnotowała najlepszy kwartał sprzedażowy w swojej historii. W trzecim kwartale 2025 roku spółka sprzedała 1 183 lokale netto, z czego 560 w Warszawie, 258 w Trójmieście, 211 we Wrocławiu i 154 w Krakowie. To wynik o 18% wyższy niż w drugim kwartale 2025 roku (1 000 lokali) i o 2% lepszy niż w bardzo dobrym trzecim kwartale 2024 roku (1 156 lokali). Transakcje współfinansowane kredytem hipotecznym stanowiły 55% całkowitej sprzedaży. – Za nami najlepszy kwartał w naszej historii z rekordową sprzedażą na poziomie 1 183 lokali. Jednocześnie to już piąty kwartał z rzędu, w którym znaleźliśmy nabywców na co najmniej 1 000 lokali. Świadczy to o bardzo dobrym dopasowaniu oferty Grupy Dom Development do oczekiwań rynku – czas wyprzedaży oferty w naszym przypadku wynosi poniżej czterech kwartałów, podczas gdy wielu naszych konkurentów zmaga się z nadpodażą na rynku. Miniony kwartał przyniósł także kolejne obniżki stóp procentowych, co przekłada się na wzrost zdolności kredytowej klientów i ich rosnącą skłonność do zakupów mieszkań właśnie przy wsparciu finansowania bankowego – komentuje Mikołaj Konopka, prezes Dom Development. Największy wolumen sprzedaży Grupa osiągnęła w projektach: Osiedle Wilno (137 lokali), Dzielnica Mieszkaniowa Metro Zachód (109) i Osiedle Urbino (64) w Warszawie, Osiedle Synteza (48), Osiedle Warszawska (43) i Osiedle przy Błoniach (42) w Trójmieście, Osiedle Rapsodia (41) i Hubska 100 (41) we Wrocławiu oraz Osiedle Mieszkaniowe Górka Narodowa (69) w Krakowie. Narastająco, po dziewięciu miesiącach 2025 roku Grupa Dom Development sprzedała 3 216 lokali netto, wobec 3 110 w analogicznym okresie 2024 roku (+3% r/r). Rekord także w przekazaniach W trzecim kwartale 2025 roku Grupa przekazała klientom 950 lokali, co oznacza wzrost o 59% r/r (598 lokali w III kw. 2024 roku). Najwięcej przekazań odnotowano w Warszawie (494 lokali), Trójmieście (302), Krakowie (98) i we Wrocławiu (56). Na wynik finansowy za trzeci kwartał wpływ miały głównie przekazania w projektach: Osiedle przy Ryżowej (249 lokali) i Osiedle Harmonia Mokotów (161) w Warszawie, Osiedle Lema (163) i Widoki (59) w Trójmieście, Braniborska 80 (26) we Wrocławiu oraz Osiedle Mieszkaniowe Górka Narodowa (96) w Krakowie. – Wszystkie projekty Grupy Dom Development realizowane są zgodnie z planem. W trzecim kwartale tego roku przekazaliśmy naszym klientom 950 lokali, czyli o 59% więcej niż w tym samym okresie 2024 roku. Znajdzie to pozytywne odzwierciedlenie w wynikach finansowych, które opublikujemy w listopadzie. Natomiast w czwartym kwartale dysponujemy potencjałem przekazań liczącym łącznie ponad 2 000 mieszkań. Biorąc dodatkowo pod uwagę stabilne koszty budowy, spodziewamy się bardzo dobrych wyników za cały 2025 rok i z optymizmem patrzymy na przyszły 2026 rok – zapowiada Monika Dobosz, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy Dom Development. Łącznie, w ciągu trzech kwartałów 2025 roku Grupa Dom Development przekazała 2 545 lokali wobec 2 235 rok wcześniej (+14% r/r).

Mieszkania w przędzalni. Rewitalizacja kolejnego budynku WiMa Apartments w Łodzi
06.10.2025

Mieszkania w przędzalni. Rewitalizacja kolejnego budynku WiMa Apartments w Łodzi

Rewitalizacja pofabrycznego kompleksu WiMa, prowadzona przez Grupę Cavatina, wchodzi w kolejną fazę. Spółka Resi Capital rozpoczęła sprzedaż mieszkań w budynku WiMa Apartments. Apartamenty powstaną w przestrzeniach dawnej przędzalni bawełny przy Alei Piłsudskiego w Łodzi. W ramach budynku A do sprzedaży trafi 290 mieszkań o powierzchni od 25 do 93 mkw. W ofercie dostępne są 2-, 3-i 4-pokojowe lokale, a także 2-poziomowe apartamenty. Budynek będzie miał 4 piętra oraz 263 miejsca parkingowe, w tym miejsca zależne i przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Jak podkreśla deweloper, wszystkie kondygnacje i przestrzenie wspólne WiMa Apartments są dostosowane do ich potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowe 125 miejsc parkingowych powstanie na zewnątrz. Znajdzie się tam także stanowisko do ładowania samochodów elektrycznych.

 – WiMa to nie tylko inwestycja mieszkaniowa – to nowoczesna, funkcjonalna przestrzeń w sercu Łodzi, która powstaje z szacunkiem do historii i miejskiej tożsamości. Dzięki połączeniu przemyślanej architektury i dostępu do pełnej infrastruktury tworzymy projekt, który realnie podnosi jakość życia przyszłych mieszkańców. Ogromnym atutem WiMa Apartments jest także piękny, dobrze zagospodarowany park – mówi Anna Łagowska-Cioch, Wiceprezes Resi Capital. W częściach wspólnych powstaną między innymi: lobby z recepcją, sala kinowa i strefa coworkingowa, siłownia i strefa fitness, sala zabaw dla dzieci, zielone patio i tarasy, zaś na parterze zlokalizowano lokale usługowe. Architektura budynku A łączy odrestaurowane ceglane ściany z nowoczesną, przeszkloną bryłą. Na elewacji znajdą się nawiązania do włókienniczej historii miejsca. W ramach projektu WiMa Apartments do sprzedaży trafiły już mieszkania zlokalizowane w budynkach B i C, w których znalazło się 421 lokali o metrażach od 25 do 78 mkw.

Koniec epoki odpadów. Jak UE wymusza recyling w budownictwie
30.09.2025

Koniec epoki odpadów. Jak UE wymusza recyling w budownictwie

Recykling materiałów budowlanych przestaje być tylko eko-modą – od tego roku to obowiązek usankcjonowany przepisami unijnymi i krajowymi. Nowe regulacje wymuszają nie tylko selektywną zbiórkę odpadów budowlanych z podziałem na sześć frakcji, ale też przygotowują branżę na cyfrowe paszporty materiałowe, raportowanie ESG i jednolity rynek surowców wtórnych. Co to oznacza dla inwestorów, projektantów i wykonawców? Od 1 stycznia 2025 r. przedsiębiorcy wytwarzający odpady budowlane i rozbiórkowe muszą zapewnić ich selektywny podział na sześć grup: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips oraz odpady mineralne (m.in. beton, cegła, ceramika). Jeśli na placu budowy nie ma możliwości segregacji, obowiązek może przejąć inna firma zajmująca się gospodarowaniem odpadami, ale tylko na podstawie pisemnej umowy. Za niedopełnienie wymogów grożą kary od 1000 do 100 000 zł. Z obowiązku zwolnione są osoby fizyczne nieprowadzące działalności. Nowe ramy unijne Zmiany w Polsce wpisują się w szerszą politykę Unii Europejskiej. Rozporządzenie opakowaniowe (PPWR) weszło w życie w lutym 2025 r., a stosowane jest od sierpnia 2026. Zakłada projektowanie z myślą o recyklingu, minimalny udział materiałów wtórnych i ograniczanie zbędnych wyrobów jednorazowych. Recykling metali staje się strategiczny. Od połowy 2025 r. Komisja Europejska prowadzi nadzór nad handlem złomem stali, aluminium i miedzi, by utrzymać surowce wtórne w UE i wspierać dekarbonizację hutnictwa. Program normalizacji 2025 wskazuje, jakie normy techniczne są potrzebne do praktycznego wdrożenia nowych regulacji. Obejmują one m.in. metody oceny recyklowalności i udziału recyklatu w produktach budowlanych – szczególnie ważne w zamówieniach publicznych. Dobre praktyki na placu budowy Nowe wymogi to nie tylko biurokracja, ale też okazja do usprawnienia procesów i obniżenia kosztów. Dekonstrukcja zamiast wyburzenia pozwala odzyskać nawet 90–95% masy materiałów, z czego część można wykorzystać ponownie, a reszta trafia do recyklingu. Planowanie gospodarki odpadami jeszcze przed rozpoczęciem prac obejmuje wyznaczenie stref na frakcje, przygotowanie pojemników i harmonogramów odbiorów. Coraz częściej stosuje się wskaźniki efektywności, np. udział recyklingu czy ograniczenie transportu. Cyfryzacja – audyt materiałowy w modelu BIM, oznaczanie frakcji kodami QR lub RFID i bieżące ważenie odpadów ułatwia kontrolę i raportowanie środowiskowe. Lokalne wykorzystanie surowców – kruszywa, asfalt z dodatkiem frezu czy szkło płaskie najlepiej stosować blisko miejsca inwestycji, co zmniejsza ślad węglowy i obniża koszty logistyki. Programy pilotażowe w UE pokazały, że systemy „płać, ile wyrzucasz” (PAYT) działają jak bodziec finansowy – Ci, którzy lepiej segregują, płacą mniej. Efekt? Odpady resztkowe spadły o ok. 30%, a jakość segregacji się poprawiła. Nowe specyfikacje w kontraktach – coraz częściej umowy wymagają minimalnego udziału recyklatu w dostarczanych materiałach oraz udokumentowania ich pochodzenia. Zagrożeniem są kary finansowe, opóźnienia w odbiorach i ograniczone możliwości recyklerów, a szansą – lepsze wyniki raportowania, przewaga w przetargach i oszczędności dzięki ponownemu wykorzystaniu zasobów. Recykling w budownictwie staje się więc nie tylko obowiązkiem, ale też elementem konkurencyjności i rentowności inwestycji. Firmy, które już teraz wdrożą dekonstrukcję i lepsze planowanie odzysku, zyskają w 2026 roku wyraźną przewagę.

Jeszcze więcej magazynów pod Warszawą. P3 rozwija swój park logistyczny
30.09.2025

Jeszcze więcej magazynów pod Warszawą. P3 rozwija swój park logistyczny

Deweloper P3 rozpoczyna pod Warszawą budowę ponad 40 tyś. mkw. nowej powierzchni magazynowej. Firma kupiła w Błoniu grunt o powierzchni 8,8 ha, bezpośrednio sąsiadujący z parkiem P3 Błonie. Na nowej działce w Błoniu, położonym 27 km na zachód od Warszawy, powstanie hala o łącznej powierzchni najmu 41 391 mkw., z czego 39 420 mkw. przeznaczone będzie na powierzchnie magazynowe, a 1 971 mkw. na biura. Park P3 Błonie po rozbudowie będzie liczył 400 000 mkw.


 – Błonie od lat jest jednym z kluczowych hubów logistycznych w Polsce. Potwierdza to duża liczba zapytań ofertowych o powierzchnie klasy A. Rozbudowa naszego parku P3 Błonie odpowiada na te potrzeby - zapewni możliwość rozwoju naszym wieloletnim partnerom zainteresowanym ekspansją i stworzy przestrzeń dla nowych firm poszukujących wysokiej jakości powierzchni magazynowej w jednej z topowych lokalizacji w Polsce – komentuje Bartłomiej Hofman, Managing Director P3 Logistic Parks w Polsce. W ramach realizacji zobowiązań P3 do minimalizowania wpływu na środowisko, nowy obiekt będzie certyfikowany w systemie BREEAM na poziomie Excellent i wyposażony w proekologiczne rozwiązania takie jak m.in.: panele z rdzeniem PIR, zapewniające lepszą izolację od czynników zewnętrznych, dach o wzmocnionej konstrukcji, przygotowany pod montaż paneli fotowoltaicznych, energooszczędne oświetlenie LED z systemem automatycznego sterowania DALI oraz stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Nowy projekt stanowi kontynuację rozwoju istniejącego parku P3 Błonie, który od lat jest jednym z kluczowych centrów logistycznych w regionie warszawskim. Aktualnie tworzy go 18 budynków oferujących łącznie 365 529 mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej i logistycznej dla szerokiego grona najemców – w tym ponad 30 firm z sektora 3PL, e-commerce, FMCG oraz produkcyjnego.

Modern Mokotów - wkrótce budowa czwartego etapu osiedla
30.09.2025

Modern Mokotów - wkrótce budowa czwartego etapu osiedla

Deweloper Archicom finalizuje realizację pierwszych dwóch etapów osiedla Modern Mokotów w Warszawie, a wkrótce rozpocznie się budowa czwartego etapu. Projekt inwestycji powstał na deskach pracowni BBGK Architekci. Docelowo osiedle osłonięte parkiem linearnym pomieści ponad 1,4 tysiąca mieszkań. Archicom jest w trakcie przekazywania do użytku mieszkań na osiedlu Modern Mokotów z dwóch pierwszych etapów inwestycji, w ramach których powstały łącznie 544 lokale. Wkrótce zostanie oddana kolejna część inwestycji, a jesienią rusza budowa IV etapu, w ramach którego powstanie 266 mieszkań. Całe osiedle ma być gotowe w 2029 roku. Modern Mokotów, zaprojektowany przez architektów z pracowni BBGK Architekci, powstaje w kwartale ulic Wołoskiej, Domaniewskiej, Postępu i Marynarskiej. Osiedle wpisuje się w koncepcję miasta 15-minutowego, w którym większość codziennych potrzeb można spełnić podróżując maksymalnie 15 minut pieszo lub rowerem. Na terenie osiedla funkcjonować będą liczne punkty handlowe i miejsca do spędzania wolnego czasu. Mieszkańcy mają do dyspozycji klub mieszkańca, wygodne rowerownie, pomieszczenie do majsterkowania czy place zabaw. Budynki otoczone będą starannie zaprojektowaną przez RS Architektura Krajobrazu zielenią z licznymi alejkami, dziedzińcami i placami. We wnętrzach części wspólnych widać nawiązania do przemysłowej historii terenu, czyli funkcjonujących tu w latach 70. zakładów Unitra-Cemi. W korytarzach zamontowano bowiem betonowe panele pokryte wgłębieniami inspirowanymi wzorami, które na myśl przywodzą płytki z układami scalonymi. Od strony ulicy Wołoskiej przewidziano liczne lokale usługowe i gastronomiczne – są one osłonięte nowo zaprojektowanym parkiem linearnym. – Już na etapie projektowania wiedzieliśmy, że głównym celem będzie zachowanie dotychczasowego starodrzewia, na które składa się ponad 130 drzew o wysokości co najmniej kilkunastu metrów. To naturalna, zielona bariera między osiedlem a ruchliwą ulicą. Sztuką było sprawić, by nowe tereny zielone cieszyły mieszkańców wizualnie, ale także stanowiły miejsce codziennych spotkań, spacerów i aktywnego wypoczynku – mówi Jakub Heciak, Partner w pracowni BBGK Architekci. Park powstał w miejscu funkcjonującego tu niegdyś parkingu i liczy blisko 500 metrów długości. Ciągnie się wzdłuż ulicy Wołowskiej, od ulicy Domaniewskiej do Ronda Unii Europejskiej. Pojawiło się też w nim 50 nowych drzew oraz, dodatkowo, miejsca do spędzania czasu: szachownice, sprzęt do street workoutu, nowe ławki, alejki spacerowe i droga rowerowa. – Docelowo Modern Mokotów będzie liczył ponad 1,4 tysiąca mieszkań o różnorodnej wielkości. Szacujemy, że nowe osiedle będzie domem dla blisko 2750 osób. Zmieniamy nieprzyjazną przestrzeń w tętniącą życiem nowoczesną mikrodzielnicę. Z tego powodu realizujemy również liczne inwestycje związane z lokalną infrastrukturą – mówi Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom. Jedną z inwestycji jest nowa Szkoła Podstawowa nr 119 im. 3. Berlińskiego Pułku Piechoty – pierwsza w stolicy publiczna placówka wybudowana w całości ze środków prywatnych. Placówka została zaprojektowana przez pracownię WWAA, mieści 450 uczniów i oferuje 20 sal lekcyjnych, bibliotekę, salę gimnastyczną, kuchnię ze stołówką oraz zewnętrzne boisko i tereny rekreacyjne. Dodatkowo, w ramach inwestycji zostanie rozbudowany i przebudowany układ drogowy, powstaną nowe przejścia dla pieszych, drogi rowerowe i liczne stojaki dla jednośladów. Archicom stworzył również dwa parki w okolicy ul. Suwak o łącznej powierzchni 0,95 ha. Oznacza to, że wraz z publicznym parkiem linearnym wzdłuż ul. Wołoskiej deweloper zrewitalizuje blisko 2,4 hektara publicznej przestrzeni Mokotowa.