Data dodania: 24/04/2012

Rok temu, dokładnie 8 października 2010 roku oficjalnie rozpoczęła się budowa Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. Na teren portu wjechały ciężkie maszyny budowlane ERBUDU czyli wykonawcy prac modernizacyjnych części lotniskowej: drogi startowej, dróg kołowania i płyty postojowej. 3 tygodnie później podpisana została umowa na budowę Terminalu Pasażerskiego z firmą Mostostal Warszawa S.A.

Po roku doskonale widoczne są zmiany jakie nastąpiły w obrębie lotniska: wyburzono zrujnowane obiekty, kończy się modernizacja istniejących wcześniej budynków, powstają parkingi i drogi dojazdowe, trwa remont istniejącego hangaru itd. Najważniejsze i najbardziej spektakularne są roboty przy drodze startowej oraz budowa Terminalu.

 

Droga startowa jest już prawie gotowa. Trwa montaż świateł i urządzeń nawigacyjnych oraz prace przy warstwach betonowych progu 26. Wykonawca tych robót zajmuje się również drogami kołowania, drogami technicznymi oraz płytami postojowymi i różnego rodzaju instalacjami związanymi z obszarem lotniskowym. Przy projekcie pracuje obecnie 308 osób. Droga startowa lotniska będzie miała 2500 m długości.

Terminal zmienia się z dnia na dzień. Prace przy jego budowie wkroczyły w zasadniczy moment. Doskonale widoczna jest bryła obiektu. Po zamknięciu budynku, tzn. po zakończeniu montażu elewacji, rozpocznie się wykańczanie i wyposażanie obiektu. Terminal pasażerski, to bardzo skomplikowany budynek, złożony z wielu systemów niezbędnych do pracy dworca lotniczego takich jak: system bagażowy, specjalistyczne systemy teletechniczne i operacyjne itd. Po zakończeniu prac budowlanych, wykonawców inwestycji czekają testy wszystkich urządzeń, tak aby w momencie oddania obiektu do użytku do terminalu mogli wejść pasażerowie.

Terminal został zaprojektowany przez pracownię architektoniczną APA Kuryłowicz i Associates Sp. z o.o. Jest to budowla przypominająca kształtem dawne hangary. Wewnątrz przewidziano dwie kondygnacje. Na parterze znajdzie się przestrzeń ogólnodostępna czyli hale odlotów i przylotów. W części dostępnej dla pasażerów są tzw. gate’y czyli poczekalnie dedykowane poszczególnym rejsom z wyjściami na płytę postojową dla samolotów oraz strefa komercyjna, a po stronie przylotów: hala odbioru bagażu. W oddzielonej przestrzeni znajdzie się sortowania bagażu. Na antresoli powstaną pomieszczenia biurowe, socjalne oraz techniczne.

Cały obiekt będzie miał ponad 12 tyś. mkw. powierzchni użytkowej. Będzie w nim można obsłużyć ok. 2 mln pasażerów.

Rozpoczęcie działalności przez Port Lotniczy Warszawa / Modlin nastąpi w II kwartale przyszłego roku. Lotnisko będzie pełniło rolę komplementarną wobec Portu Lotniczego Warszawa im. F. Chopina. Oferta skierowana jest w pierwszej kolejności do przewoźników niskokosztowych i czarterowych. Jeszcze przed EURO 2012 lotnisko Warszawa/Modlin będzie przygotowane do działań operacyjnych.

Udziałowcami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego – 34,43 proc., Województwo Mazowieckie – 30,37 proc., Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze – 30,39 proc. oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki – 4,81 proc.

Koszt całej inwestycji prowadzonej przez Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin Sp. z o.o. na terenie byłego lotniska wojskowego w Modlinie to ok. 300 mln zł. Samorządowi województwa udało się wynegocjować na budowę lotniska dofinansowanie unijne w wysokości 76 mln zł – inwestycja została wpisana na listę projektów kluczowych RPO WM.

Zarząd Województwa Mazowieckiego zadecydował, że na terenie lotniska wybudowana zostanie podziemna stacja kolejowa. Orientacyjny koszt całej inwestycji to ok. 250 mln zł. 102 mln zł będą pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kolejne wsparcie unijne na skomunikowanie lotniska z Warszawą pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 168 mln zł zostanie przeznaczonych na dofinansowanie zakupu 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej w Modlinie.

W 2009 roku udziałowiec spółki – Samorząd Województwa Mazowieckiego przekazał ponad 52 mln zł, w ramach podniesienia kapitału zakładowego spółki. W ten sposób wywiązał się ze swoich dotychczasowych zobowiązań finansowych wobec spółki, które były przewidziane w umowie wspólników.