Data dodania: 26/07/2013

Za nami półmetek 2013 roku. Okres próby dla branży budowlanej i dość niekomfortowej sytuacji na rynku nieruchomości. Zakończenie programu „Rodzina na Swoim” i niepewna przyszłość nowej oferty rządowej, „Mieszkania dla Młodych” wielu deweloperom spędzało sen z powiek.

Prognozy dla branży były mało optymistyczne. Wielu deweloperów z lękiem patrzyło w przyszłość. Pozorny ruch na rynku wywołany końcem „Rodziny na Swoim” miał zakończyć się wraz z 2012 rokiem. W dodatku tegoroczna zima, wyjątkowo długa jak na tę strefę klimatyczną, naraziła branżę na straty.

Mimo to, słuchając opinii deweloperów, można zaryzykować stwierdzenie, że ogólne spowolnienie gospodarcze nie wpłynęło bezpośrednio na ruch w branży czy realizację planowanych inwestycji. Na wielkopolskim rynku nieruchomości tendencje były wprost przeciwnie – inwestorzy realizowali kolejne etapy, sprzedawali swoje nieruchomości, a nawet – stwierdzili wzrost sprzedaży.

Krzysztof Krzyżaniak, współwłaściciel firmy KM Building, jest zadowolony z półrocznego bilansu - Brak programu RnS nie spowodował spadku sprzedaży. Stwierdzamy wręcz, że sprzedaż domów na Os. Słonecznym w Brodowie jest o 30% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Dodatkowo na poprawę koniunktury wpłynęło rozpoczęcie nowej inwestycji, Osiedla Rodzinny Zakątek pod Kórnikiem – mówi Krzysztof Krzyżaniak. Deweloper upatruje przyczyny takiego stanu rzeczy z jednej strony, w wysokim poziomie zadowolenia klientów, którzy polecają firmę znajomym, oraz w rosnącej rozpoznawalności marki. - Nasza firma jest coraz bardziej rozpoznawalna na rynku, prowadzimy kampanie prasowe, radiowe, uczestniczymy we wszystkich imprezach targowych, czynnie działamy na portalach społecznościowych - dodaje Krzysztof Krzyżaniak.

Pozytywne opinie słyszymy także od firm budujących w samym Poznaniu. - Ze sprzedażą mieszkań w inwestycji Nowe Ogrody ruszyliśmy dopiero z początkiem tego roku. Przez tych kilka miesięcy udało nam się sprzedać 25% lokali i wykonać ponad połowę prac na budowie. Uważamy to za duży sukces - mówi Eliza Wielgus, Marketing Manager z Real Management. - Na drugą połowę roku spodziewamy się spowolnienia spowodowanego zmianami w polityce kredytowej. Optymistycznie patrzymy jednak w przyszłość, licząc na rozsądne ustalenie warunków programu „Mieszkanie dla Młodych”. Oczywiście postaramy się dostosować naszą ofertę do jego wymogów – dodaje Eliza Wielgus.

Spółce Twoje M udało się do końca czerwca osiągnąć zakładany wcześniej poziom sprzedaży. - Rośnie zainteresowanie naszą czołową inwestycją - Słoneczne Tarasy. Klienci kupują mieszkania w etapach jeszcze niewybudowanych. W branży deweloperskiej jest obecnie spory ruch, czego powodem są ograniczenia w kredytach hipotecznych. W związku z tym, jesteśmy przygotowani na wyższą niż zakładana sprzedaż na drugą połowę roku - mówi z zadowoleniem Magdalena Czuryńska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu spółki Twoje M.

Również firma Akropol Inwestycje zanotowała wzrost sprzedaży. – Mimo ogólnego spowolnienia gospodarczego, my nie dostrzegamy jego skutków. Jesteśmy bardzo zadowoleni z poziomu sprzedaży w pierwszym półroczu 2013 roku i pokrzepieni dużym zainteresowaniem naszymi inwestycjami –mówi Marcin Lisiecki, dyrektor sprzedaży firmy Akropol Inwestycje. – Biorąc pod uwagę niesprzyjające branży prognozy, dbamy o promocję naszej firmy inwestując w kampanie radiowe. Wychodzimy też naprzeciw oczekiwaniom klientów, wprowadzając atrakcyjne promocje cenowe oraz rabaty – dodaje Lisiecki.

Optymistyczne wnioski formułuje również Tomasz Wnuk, dyrektor generalny Malta Fountain. - Obecne półrocze nie było złe dla rynku nieruchomości ze względu na spadające stopy procentowe, a co za tym idzie mniejsze oprocentowanie kredytów. Zmniejszyła się też korzystność lokat bankowych, w związku z tym klienci zaczęli szukać alternatyw w postaci zakupu nieruchomości na wynajem. Dzięki temu najlepsze wyniki osiągają te firmy, których budowy znajdują się w dobrej lokalizacji, są już gotowe, bądź na ukończeniu. Tak jest w przypadku naszej inwestycji, co pozwoliło nam osiągać w ostatnich miesiącach średnią miesięczną sprzedaż na poziomie 3-5% i uplasować się w czołówce deweloperów – mówi Tomasz Wnuk.