Data dodania: 06/07/2012

Wielkopowierzchniowe, zlokalizowane poza Centralnym Obszarem Biznesu, klasy „B+” i „A” – na takie biurowce jest największe zapotrzebowanie w Warszawie - wynika z badania TNS POLSKA. Analitycy branży real estate wskazują nowe trendy w rozwoju rynku nieruchomości komercyjnych stolicy.

Warszawski rynek nieruchomości komercyjnych jest największym i najszybciej rozwijającym się w Polsce. Mimo rosnącej podaży powierzchni biurowych, stolica wciąż utrzymuje wysoki poziom popytu. Sprzyja temu stabilność ekonomiczna kraju, która czyni z Polski lidera regionu CEE oraz generuje duże zaintersowanie inwestorów zagranicznych.

Powierzchnia i lokalizacja

W badaniu przeprowadzonym przez TNS POLSKA wśród analityków rynku real estate, ponad połowa respondentów (60 proc.), jako obiekty cieszące się największym zainteresowaniem najemców wskazała wielkopowierzchniowe biurowce, przeznaczone dla kilku lub kilkunastu firm. Według 13 proc. badanych pierwszą pozycję w rankingu popytu mają kameralne obiekty biurowe dla wielu najemców. Natomiast obiekty przeznaczone dla jednej firmy (zarówno wielkopowierzchniowe, jak i kameralne) w opinii ekspertów stanowią 10 proc. rynku.

Według analityków popyt na powierzchnie zlokalizowane w Centralnym Obszarze Biznesu Warszawy wciąż będzie wysoki. Co trzeci ekspert (35 proc.) wskazuje tę strefę jako cieszącą się największym zainteresowaniem najemców. Rośnie jednak pozycja biurowców umiejscowionych poza COB, ale w granicach administracyjnych miasta. Według  41 proc. specjalistów to ten obszar zdobywa powoli pierwsze miejsce na rynku.

Standard

Pod względem jakości obiektów, warszawski rynek zdobywają budynki klasy „B+”( 29  proc.) i „A” (25 proc.) oferujące nowoczesną powierzchnię biurową o wysokim standardzie.

- Zapotrzebowanie na wysokiej jakości lokale jest generowane w dużej mierze przez zagraniczne korporacje. Jednak coraz częściej również polscy najemcy oprócz prestiżowej lokalizacji szukają także dobrej jakości materiałów wykończeniowych i energooszczędnych rozwiązań – podsumowuje Wojciech Papierak, Prezes Zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A. Wysoki standard biura to przede wszystkim wizytówka dla klientów odwiedzających siedzibę firmy, ale również wyższy komfort i efektowność pracy całego zespołu. Rozwiązania stosowane w nowoprojektowanych obiektach zmieniają klasyczne biurowce w centra biurowo – handlowe. Zapewnia to szybki dostęp do różnorodnych usług, z których można skorzystać w przerwie lunchowej lub po pracy. Coraz popularniejsze stają się również tzw. kąciki relaksu - miejsca gdzie można chwilę odpocząć i oderwać się od obowiązków – dodaje Wojciech Papierak.