Data dodania: 18/12/2015

Wyraźnie zwiększa się udział powierzchni przebudowywanej i dobudowywanej do starszych obiektów handlowych. Łącznie na polskim rynku handlowym w bieżącym roku przeprowadzono rozbudowę 15 obiektów o łącznej powierzchni ponad 150 tys. mkw. – podkreśla Magdalena Sadal, starszy konsultant z Działu Wycen i Doradztwa, Cushman & Wakefield.

Ekspert Cushman & Wakefield zaznacza, że wraz z nowymi otwarciami rośnie rywalizacja o najemców powierzchni handlowych, co w połączeniu ze zmieniającymi się oczekiwaniami zakupowymi klientów wymusza modernizację starszych obiektów. Trend ten będzie dominował również w 2016 r.

Wśród znaczących inwestycji handlowych polegających na powiększeniu istniejących obiektów Magdalena Sadal wymienia Aleję Bielany we Wrocławiu większą o rekordowe 35 tys. mkw., centrum handlowe Ogrody w Elblągu (22,5 tys. mkw. powierzchni dodanej do obiektu) i warszawski obiekt Wola Park (17,5 tys. mkw. nowej powierzchni).

- W 2016 r. również czekają nas rozbudowy i przebudowy, choć już na mniejszą skalę. Będą one stanowić 10-15% podaży nowej powierzchni handlowej, łącznie szacowanej na 500 tys. mkw. Znaczna część powierzchni, która zostanie dostarczona na rynek w 2017 r., powstanie również w wyniku rozbudów. Do największych planowanych prac tego typu należy powiększenie centrum handlowego Janki o 22 tys. mkw. i Centrum Krakowska 61 o ok. 20 tys. mkw. oraz Galerii Bałtyckiej w Gdańsku o 16 tys. mkw. Duża rozbudowa i modernizacja planowana jest również w warszawskim Forcie Wola (do 55 tys. mkw. powierzchni). Zakończenie tej inwestycji jest planowane na 2019 r. – informuje Magdalena Sadal.

W kolejnych 12 miesiącach zakończą się 4 przebudowy, a do użytku zostanie oddanych 16 nowych centrów handlowych. Do najbardziej spektakularnych otwarć 2016 r. należą Posnania (99 tys. mkw.), Metropolia (34 tys. mkw.), Fabryka Wołomin i Glogovia (oba obiekty o powierzchni 25 tys. mkw.).