Data dodania: 21/02/2024

Za dwa miesiące rozpoczną się prace na budowie trasy tramwajowej na Dworzec Zachodni, której część będzie prowadzić pod ziemią. Warszawski magistrat podpisał umowę z wykonawcą inwestycji – konsorcjum firm ZUE i Fabe. Prace mają zakończyć się w połowie 2026 r. 


Nowa trasa tramwajowa pozwoli na stworzenie komunikacyjnego hubu na Dworcu Zachodnim w Warszawie.


Nowa trasa tramwajowa w Warszawie będzie miała 1,6 km długości, w tym 500 metrów w tunelu, poprowadzi do Dworca Zachodniego. Aż 900 metrów torów pokrytych zostanie rozchodnikiem. Wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – będzie miał 26 miesięcy na przeprowadzenie całej budowy. W ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy przejmie plac budowy. Wartość inwestycji wynosi 362,6 mln zł brutto.

 Pełen dostęp do informacji o inwestycjach, nowe zlecenia w budownictwie. Wypróbuj bez zobowiązań >>  

Nowa trasa tramwajowa zaczynać się będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy znajdzie się obok wejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. Węzeł na zdjęciu satelitarnym będzie przypominał gwiazdę. To będzie kolejny przystanek, tu zostaną zbudowane od nowa cztery perony.


Tramwaj jak metro

Podziemny przystanek tramwajowy – z dwoma peronami – będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest znacznie niższa niż w wagonach metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.


– Prace mają potrwać ok. 26 miesięcy – jest szansa, że już w 2026 roku warszawianki i warszawiacy będą mogli dojechać z Ochoty do Dworca Zachodniego, a stamtąd, w przyszłości, do Wilanowa. I nie zwalniamy – sukcesywnie realizujemy inwestycje szynowe w stolicy – w ciągu kilku tygodni otworzymy linię tramwajową na Kasprzaka, a jesienią do Wilanowa. Kończymy prace w zajezdni na Annopolu i niedługo będziemy mieli dobre informacje na temat rozpoczęcia przetargu projektu tramwaju na Białołękę – powiedział podczas podpisania umowy Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.