Data dodania: 02/06/2010

W czwartek 15 lipca w obecności Ministra Skarbu Państwa Aleksandra Grada, została podpisana umowa na budowę terminalu gazu skroplonego w Świnoujściu. W uroczystym podpisaniu umowy – prócz inwestora i wykonawcy – uczestniczyli przedstawiciele korpusu dyplomatycznego, posłowie, senatorowie, reprezentanci administracji rządowej, banków oraz mediów. 

W imieniu inwestora kontrakt podpisał Prezes Zarządu Polskie LNG S.A. Zbigniew Rapciak, natomiast z ramienia wykonawcy podpis pod umową złożyli: Pierre Berger z Grupy Saipem, Paolo Bigi przedstawiciel Techint oraz Tomasz Woroch z Grupy PBG. Wartość umowy wynosi 2.946.559.860 PLN brutto (2.415.213.000 PLN netto).

Jesteśmy pierwsi

Zawarcie tej umowy, a wcześniejsze przyjęcie specjalnej ustawy, która reguluje i upraszcza procedury związane 
z budową terminalu, uzyskanie decyzji środowiskowych i pozwolenie na budowę świadczą, że dotychczasowe wieloletnie mówienie o potrzebie dywersyfikacji się skończyło - teraz staje się faktem – mówił Aleksander Grad, Minister Skarbu Państwa. - Budowa terminalu LNG zapewni Polsce większą niezależność w wyborze dostawcy gazu ziemnego, bo dzięki niemu będziemy mogli odbierać gaz drogą morską i realizować kontrakt zawarty z Katarem. Realizowana przez nas inwestycja to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w naszej części Europy – dodał.

Zadaniem konsorcjum jest wybudowanie terminalu LNG w Świnoujściu, wraz z przekazaniem do użytkowania, do 30 czerwca 2014 roku. Firmy wchodzące w skład zwycięskiego konsorcjum posiadają już doświadczenie zdobyte przy budowie kilkunastu terminali LNG na świecie, w tym m.in. Canaport LNG w Kanadzie, Freeport w USA, Terminal Guandong w Chinach, Pyeongtaek LNG w Korei Płd., Zeebrugge w Belgii, Bilbao w Hiszpanii, Marmara LNG w Turcji i Fos Cavaou LNG we Francji.

Niezależność energetyczna i nie tylko 

Dzięki terminalowi LNG będziemy mogli pozyskać drogą morską w przyszłości nawet do 7,5 mld m3 gazu, 
co w przybliżeniu będzie stanowić 50 proc. rocznego zapotrzebowania Polski na gaz ziemny. Terminal LNG to jednak nie tylko niezależność energetyczna, lecz także nowe możliwości rozwoju zawodowego. Jego realizacja stworzyła bowiem impuls do utworzenia w Szczecinie i Świnoujściu Europejskiego Centrum Szkolenia LNG, które będzie kształciło wysokiej klasy specjalistów, nie tylko na potrzeby polskiego gazoportu – mówił Zbigniew Rapciak, Prezes Polskiego LNG S.A. - Dziękuję wszystkim firmom za udział w postępowaniu i za profesjonalne przygotowanie ofert. Dziękuję też współpracownikom i partnerom PLNG za zaangażowanie w realizację tego projektu – dodał.

Inwestycja strategiczna

Budowa terminalu LNG została uznana przez Rząd RP za strategiczną inwestycję dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Terminal LNG powstanie w Świnoujściu, na terenie przeznaczonym pod rozwój portu. Pozwoli na odbiór do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3.

 - Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu to jedna z głównych inwestycji szerokiego planu inwestycyjnego w zakresie rozwoju infrastruktury gazowniczej w Polsce realizowanego przez GAZ-SYSTEM S.A. - mówił Jan Chadam, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM S.A. – spółki, która koordynuje całą inwestycję. - Podpisana dzisiaj umowa kończy etap formalnych przygotowań i rozpoczyna fazę wykonawczą projektu. Budowa terminalu LNG oraz nowych gazociągów i połączeń transgranicznych, realizowanych przez naszą spółkę umożliwi w przyszłości innym krajom z regionu Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnego rynku skroplonego gazu ziemnego z wykorzystaniem polskiej infrastruktury przesyłowej – dodał. Rozpoczęcie budowy terminalu planowane jest na drugą połowę 2010 roku, a zakończenie – na 30 czerwca 2014 roku.

Przypomnijmy: Spółka Polskie LNG została utworzona w 2007 r. jako element strategii zdywersyfikowania dostaw gazu do Polski. Jej właścicielem jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. – spółka Skarbu Państwa. 
6 sierpnia 2009 r. Spółka Polskie LNG S.A. rozpoczęła procedurę wyboru Generalnego Realizatora Inwestycji. 30 września 2009 r. wpłynęło 8 wniosków o udział w postępowaniu od podmiotów, obejmujących w sumie 25 firm z 9 krajów. 9 listopada 2009 r. trzy podmioty zostały zakwalifikowane do etapu finałowego: konsorcjum Saipem S.p.A. (Włochy) – Saipem SA (Francja) – Techint Compagnia Tecnica Internazionale S.p.A. (Włochy) – Snamprogetti Canada Inc. (Kanada) – PBG SA (Polska) – PBG Export Sp z o.o. (Polska); konsorcjum Tecnimont S.p.A. (Włochy) – Polimex Mostostal SA (Polska) – Sofregaz SA (Francja) – Vinci Construction Grands Projets Sas (Francja) – Entrepose Contracting SA (Francja); konsorcjum Daewoo Engeneering & Construction Co Ltd. (Korea) – Korea Gas Corporation (Korea) – Daewoo Engineering Company (Korea). 4 lutego 2010 r. wszystkie trzy konsorcja złożyły oferty wstępne, a 21 czerwca 2010 r. – oferty ostateczne, zawierające ceny.

24 czerwca br. spółka Polskie LNG S.A. dokonała wyboru podmiotu, który zbuduje terminal LNG w Świnoujściu (Generalny Realizator Inwestycji). Postępowanie wygrało konsorcjum Saipem S.p.A. (Włochy) – Saipem SA (Francja) – Techint Compagnia Tecnica Internazionale S.p.A. (Włochy) – Snamprogetti Canada Inc. (Kanada) – PBG SA (Polska) – PBG Export Sp z o.o. (Polska), które złożyło najkorzystniejszą ofertę z najniższą ceną całkowitą brutto: 2 946 559 860 PLN.

Podmioty uczestniczące w postępowaniu mogły składać ewentualne odwołania do 5 lipca br. Żadne odwołanie nie wpłynęło. Postępowanie prowadzone było na podstawie Ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (tzw. Specustawy). Została ona przygotowana w oparciu o zasady wynikające z dyrektyw unijnych, które zakładają, że zamówienia mają być udzielane w sposób uczciwy i transparentny z poszanowaniem praw uczestników postępowań, z zachowaniem warunków uczciwej konkurencji – w procedurze otwartej, rzetelnej, przejrzystej i niedyskryminacyjnej.

ŹRÓDŁO: Polskie LNG