Data dodania: 19/03/2013

Po wielu latach przygotowań rozpocznie się budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Miasto podpisało umowę na dofinansowanie inwestycji. W najbliższym czasie podpisana też będzie umowa z wykonawcą prac budowlanych.

Budowa SST jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramachProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Umowę na dofinansowanie inwestycji podpisali Paweł Szaciłło, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

– Marzenia o szybkim tramwaju w końcu nabiorą realnych kształtów i w 2015 mieszkańcy będą mogli korzystać z nowego połączenia między prawobrzeżem i lewobrzeżem Szczecina. To będzie kamień milowy w rozwoju szczecińskiej komunikacji miejskiej. Inwestycja była przygotowywana przez wiele lat. Dziękuje wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że możemy podpisać umowę na dofinansowanie budowy szybkiego tramwaju – powiedział Piotr Krzystek.             

Przedsięwzięcie obejmuje budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od Basenu Górniczego do pętli pośredniej "Turkusowa" o długości 4 km. Wybudowane zostanie torowisko biegnące po wykonanych w ramach przeprawy mostowej przez rzekę Regalicę estakadach oraz po moście. W dalszej części linia tramwajowa biegnie po terenie oraz w wykopach. Po przekroczeniu Regalicy linia tramwajowa przebiegać będzie między jezdniami ul. Hangarowej, po czym bezkolizyjnie dla ruchu samochodowego skręci do ulicy Jaśminowej, dalej prowadzona będzie pod wiaduktem kolejowym w kierunku osiedla Słonecznego. W zakres inwestycji wchodzi również budowa wiaduktów nad Szczecińskim Szybkim Tramwajem w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich oraz budowa przystanków i pośredniej pętli " Turkusowa".

Prace podzielone będą na trzy etapy. Etap 1a zakłada przebudowę ul. Hangarowej wraz z niezbędnymi przełożeniami uzbrojenia podziemnego. W ramach etapu 1b zostanie wykonana przebudowa ul. Batalionów Chłopskich wraz z niezbędnymi przełożeniami uzbrojenia podziemnego i przystankiem "Gryfińska". Etap 1c przewiduje budowę torowiska tramwajowego na odcinku od Basenu Górniczego do pośredniej pętli "Turkusowa". 

Dzięki realizacji SST nastąpi poprawa oferty transportu miejskiego w mieście poprzez zwiększenie komfortu podróży, skrócenie czasu podróży, zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych oraz poprawa warunków korzystania z transportu zbiorowego przez osoby niepełnosprawne. Inwestycja ta to również zmniejszenie kosztów bieżącego utrzymania infrastruktury w związku z poprawą jej stanu technicznego. 

Aktualnie miasto jest na ukończeniu kilku przetargów związanych z realizacją SST. W przetargu na wykonawcę prac budowlanych nastąpił wybór najkorzystniejszej oferty. Złożyło ją  konsorcjum Mytoll – Strabag, które wartość prac wyceniło na ok. 166 mln zł.  Najkorzystniejszą ofertę wybrano też w przetargu na Inżyniera Kontraktu. Złożyło ją Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych Eko-INVEST, które wartość prac wyceniło na przeszło 1,2 mln zł. Trwa ocena ofert w przetargu na nadzór autorski. Podpisanie umów nastąpi na przełomie marca i kwietnia 2013 r. Początek robót budowlanych to kwiecień 2013. Czas realizacji inwestycji to 24 miesiące od dnia podpisania umowy z wykonawcą prac.