Data dodania: 29/06/2015

Lista kontraktów firmy Strabag obejmujących roboty hydrotechniczne w ostatnim czasie powiększyła się o kolejne zamówienia, m.in. w związku z modernizacją Nabrzeża Stoczniowego w Porcie Łeba. Umowa na kwotę ponad 4,7 mln zł brutto podpisana została w kwietniu. Termin zakończenia prac planowany jest na wrzesień br.

W ramach umowy Strabag wykona kotwienie i umocnienie nabrzeża ściankami szczelnymi od strony rzeki, wybuduje oczep żelbetowy na ściance szczelnej oraz żelbetowej nawierzchni nabrzeża, ponadto wykona montaż elementów wyposażenia, a także przyłączy – sanitarnego (wod-kan) i elektrycznego. W ramach realizacji koryto rzeki Łeba zostanie pogłębione do blisko 4 m głębokości. Przebudowa będącego obecnie w stanie nieużytku nabrzeża stoczniowego w Porcie Łeba pozwoli na sprawne cumowanie jednostek rybackich i turystycznych oraz na szerszy zakres jego eksploatacji.

Modernizacja Portu Łeba to kolejny kontrakt prowadzony przez Strabag na Pobrzeżu Koszalińskim. Od sierpnia 2014 roku, w okolicach Unieścia, powstają dwa projekty o łącznej wartości 22,5 mln zł brutto. Oba przedsięwzięcia obejmują kompleksowe zaprojektowanie, wykonanie i oddanie do użytkowania morskich budowli hydrotechnicznych w celu zapewnienia ochrony brzegu w warunkach otwartego morza. W ramach pierwszego zadania, po wschodniej i zachodniej stronie ujścia jeziora Jamno, powstają dwie opaski brzegowe narzutowe o długości 250 m każda. Ich korpus zlokalizowany jest u podnóża wydmy i wzdłuż kanału ujścia z jeziora do morza. W ramach drugiego zadania powstaje osłonowy falochron, który zabezpieczy ujście przetoki jeziora Jamno do morza przed wysokimi falami i ochroni wrota przeciwsztormowe przed uszkodzeniem. Prace przy realizacji obu kontraktów na Wybrzeżu Słowińskim Strabag zakończy w październiku 2015 roku.

Zbliża się termin zakończenia prac związanych z przebudową Nabrzeża Rumuńskiego w Porcie Gdynia. To drugie nabrzeże po Nabrzeżu Bułgarskim wykonywane na zlecenie gdyńskiego portu. Strabag podpisał umowę w październiku ubiegłego roku na kwotę 55 mln zł brutto. Zakończenie inwestycji planowane jest w IV kwartale br. W ramach kontraktu spółka wykonuje roboty czerpalne do głębokości 13,5 m, przebudowę konstrukcji hydrotechnicznej wraz z istniejącym układem drogowo-kolejowym, a także likwidację zbędnych rozjazdów i zamianę żelbetowych kozłów oporowych na kozły samohamujące. Jednocześnie Wykonawca przebuduje sieć kanalizacyjną, sanitarną, deszczową, wodociągową i energetyczną w strefie przebudowywanego odcinka nabrzeża.

Do końca br. potrwają także prace przy przebudowie Nabrzeża Szczecińskiego w Gdańsku.  Umowę na rozbudowę intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego, w formule „projektuj i buduj”, Strabag podpisał w czerwcu 2014 r. W ramach kontraktu przygotował dokumentację projektową i przebudował m.in. plac składowania kontenerów, a także zewnętrzny i wewnętrzny układ komunikacyjny. Ponadto przedłużył torowisko żurawi portowych oraz zwiększył powierzchnię parkingową. Obecnie wykonawca uzyskał prawomocne pozwolenie na wykonanie robót związanych ze wzmocnieniem gruntu pod plac składowy, prace rozpoczną się w drugiej połowie maja br. Rozbudowa nabrzeża zwiększy zdolność przeładunkową terminalu i konkurencyjność Portu Gdańsk. Wartość kontraktu Strabag wynosi blisko 26 mln zł przy całkowitym koszcie realizacji projektu 44,6 mln zł. Projekt jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Strabag zaangażowany jest także w odbudowę Kanału Jeglińskiego w miejscowości Karwik w województwie warmińsko – mazurskim.  Prace na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie spółka rozpoczęła w styczniu 2015 r.  Na realizację inwestycji wykonawca ma 22 miesiące. Wartość kontraktu wynosi blisko 14 mln zł brutto. Obecnie na 9-kilometrowym odcinku trwają prace mające na celu umocnienie brzegów za pomocą koszy gabionowych oraz materacy kamiennych na geowłóknienie. Przy obu wejściach do kanału Strabag wykona obrzut kamienny w celu wzmocnienia główek falochronów. W rejonie śluzy, na odcinku około 1,5 km brzegi umocnione zostaną za pomocą ścianki szczelnej o łącznej masie ponad 900 ton. Ponadto prowadzone będą prace czerpalne, które zapewnią udrożnienie koryta kanału do głębokości żeglownej na odcinku o długości ponad 5 kilometrów. Przemianie ulegnie również wyposażenie śluzy Karwik dzięki montażowi nowych dalb cumowniczych i odbojnic polimerowych.