Data dodania: 17/02/2016

Strabag oraz Grupa Lotos podpisały umowę na budowę infrastruktury drogowej i sieciowej w ramach rozwoju programu EFRA. Kontrakt obejmuje budowę nowych i przebudowę istniejących dróg, placów, chodników i żelbetowych kanałów kablowych oraz szereg prac branżowych elektrycznych i sanitarnych. Prace budowlane potrwają do kwietnia 2018 roku.

Strabag będzie realizował zadanie pod presją czasu, przy jednoczesnej budowie instalacji EFRA wykonywaną przez firmę Kinetics Technology. Wykona własnymi siłami pełen zakres prac drogowych, przy współpracy firm podwykonawczych zrealizuje prace branżowe. Lotos będzie nie tylko zleceniodawcą, ale też producentem asfaltu, który zostanie wykorzystany do budowy.

Prace budowlane w ramach podpisanej umowy będą prowadzone w samym sercu projektu, wokół budowanej instalacji stanowiącej element tzw. kompleksu koksowania. Budowa i przebudowa dróg, chodników i placów będzie prowadzona na obszarze 12 ha w południowo-zachodniej części zakładu.

- Wybór sprawdzonego partnera to dla nas przede wszystkim gwarancja realizacji nowej inwestycji z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa dla pracującej obok rafinerii. Projekt EFRA jest strategicznie ważny dla przyszłości Lotosu, dlatego cała nowa infrastruktura musi być wykonana przez profesjonalistów, mających doświadczenie w sektorze inwestycji rafineryjnych. Strabag gwarantuje nam zarówno terminową, jak i solidną realizację całego przedsięwzięcia. – podkreśla Piotr Przyborowski, prezes Lotos Asfalt.

Inwestycja przewiduje zastosowanie wszystkich typów nawierzchni: asfaltowych – będą pochodzić ze spółki Lotos Asfalt, betonowych, z płyt prefabrykowanych żelbetowych oraz kostki. Łączna powierzchnia budowanych nawierzchni wyniesie 26 tys. metrów kwadratowych (ponad 3 boiska piłkarskie). W niej zawiera się: 12,4 tys. m kwadratowych nawierzchni asfaltowych, 2,6 tys. m kwadratowych nawierzchni betonowych, 8,2 tys. m kwadratowych płyt żelbetowych (70 proc. płyt będzie pochodziła z odzysku, czyli najpierw zostanie zdjęta z terenu prowadzonych prac, a następnie powtórnie wykorzystana), 1,5 tys. m kwadratowych kostki betonowej.

Na terenie powstanie także 2,2 tys. m kwadratowych chodników z kostki i asfaltowych. Podczas budowy wykorzystanych zostanie ok. 270 ton asfaltu, a prace ziemne zamkną się w 47 tys. metrów sześciennych, co odpowiada 5 tys. wywrotek. Ułożonych zostanie 6 km krawężników i obrzeży betonowych. Umowa obejmuje także wykonanie kompletnych instalacji elektrycznych niezbędnych dla dróg (oświetlenie ze źródłami światła LED) oraz przepompowni, a także zabezpieczenie i przebudowę istniejących instalacji elektrycznych i telekomunikacyjnych. Do budowy sieci międzyobiektowych wodno-kanalizacyjnych wykorzystanych zostanie ponad 7 km rur stalowych i z tworzyw sztucznych. Wykorzystane zostaną one m.in. do budowy sieci wody ppoż. służącej do zabezpieczenia obrony przeciwpożarowej nowoprojektowanych instalacji.