Data dodania: 20/07/2015

Kierowcy udający się z Warszawy w kierunku Katowic i Wrocławia mogą już ominąć korki w Raszynie. Wykonawca inwestycji budowy drogi ekspresowej S8 Opacz-Paszków, Strabag wieczorem 17 lipca br.,  prawie pół roku wcześniej, udostępnił do ruchu 5,8-kilometrowy odcinek budowanej trasy od węzła Opacz do węzła Warszawa Janki.

- Wiemy jak ważną inwestycją dla aglomeracji warszawskiej jest budowany przez nas odcinek drogi ekspresowej S8. Jestem niezwykle zadowolony z tego, że kolejny raz możemy pokazać nowoczesne technologie jakimi dysponujemy w Strabag, ogromne zaangażowanie naszych pracowników i coś co jest dzisiaj szczególnie ważne - umiejętność doskonałej współpracy z inwestorem Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Dzięki szybkiemu reagowaniu obu stron na dynamiczne sytuacje, które są codziennością na budowie, jesteśmy gotowi z ważnym fragmentem trasy z tak dużym wyprzedzeniem – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag.

Całość inwestycji będzie ukończona już w grudniu tego roku.  Nadal al. Krakowską podróżujący będą jeździli w kierunku Krakowa. Bezkolizyjny węzeł Janki Małe, który w niedalekiej przyszłości umożliwi im także omijanie Raszyna, nadal jest w budowie. Odciążenie trasy przez Raszyn w kierunku Katowic i Wrocławia i tak bardzo rozładuje ruch w tej części aglomeracji. 

Do istniejącego już węzła Opacz, Strabag wybudował dodatkowy zjazd w kierunku Katowic. W ramach realizacji prac od węzła Opacz do węzła Warszawa Janki powstały także 2 kładki dla pieszych, 4 wiadukty drogowe, 2 mosty i 2 przejścia dla zwierząt oraz węzeł Sokołowska, z którego można zjechać w kierunku Komorowa oraz Pruszkowa lub alei Krakowskiej.

Węzeł Warszawa Janki  zostanie połączony z drogą krajową nr 8, którą to kierowcy pojadą w kierunku Wrocławia i Katowic. Stan zaawansowania prac na tym odcinku wynosi ok. 80 proc. Do wykonania zostało niewiele prac ziemnych i bitumicznych. Powstały natomiast już 3 wiadukty drogowe, 1 kładka dla pieszych, 2 mosty dla pobliskich mieszkańców oraz 1 przejście dla zwierząt.

Węzeł Warszawa Janki do skrzyżowania z DW 721 w kierunku Krakowa  ok. 3 km: Do końca roku przebudowana zostanie także droga krajowa nr 7 od  węzła Warszawa Janki do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 721 w m. Sękocin Las. Stan zaawansowania robót budowlanych na tym odcinku osiągnął ok. 70 proc.

Na odcinku trasy głównej zastosowano innowacyjną tzw. nawierzchnię długowieczną, opracowaną przez należące do koncernu Strabag jednostkę badawczo-rozwojową TPA. Wymaga ona jedynie okresowej wymiany wierzchniej warstwy nawierzchni, tzw. warstwy ścieralnej, która ulega zużyciu głównie w wyniku ścierania na skutek kontaktu z oponami samochodowymi oraz działania czynników atmosferycznych. Ta konstrukcja radzi sobie też w dużym stopniu z problem koleinowania nawierzchni asfaltowych.

-  W nawierzchni zwykłej mamy zazwyczaj układ trzech warstw: stosunkowo cienkiej warstwy ścieralnej, warstwy pośredniej - wiążącej i grubej warstwy podbudowy, która jest zazwyczaj sztywna, gdyż ma za zadanie przenosić obciążenie, i minimalizować powstawanie spękań. Ideą budowy dróg długowiecznych jest właśnie wstawienie w miejsce dolnej części podbudowy warstwy o dużo mniejszej sztywności, tj. bardziej elastyczną i niezwykle odporną na spękania - wyjaśnia Igor Ruttmar, prezes TPA. 

Efekt ten można osiągnąć poprzez zastosowanie asfaltów modyfikowanych o specjalnych właściwościach, co do tej pory nie było praktykowane. Warstwa pośrednia – tj. warstwa wiążąca jest w tym przypadku znacznie grubsza, a użyta mieszanka o wysokim module sztywności - bardziej odporna na odkształcenia, w tym na koleinowanie. Zastosowana warstwa ścieralna pozostała bez zmian ze względu na jej planowaną odnowę.