Data dodania: 27/11/2015

Poziom unijnego dofinansowania projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz został podniesiony z 64,25 do 80 proc. To oznacza, że wkład własny Tramwajów Śląskich będzie o kolejne niemal 100 mln zł mniejszy. W ramach finalizowanej właśnie inwestycji wyremontowane zostaną 63 km torowisk.

Uzyskanie wyższego poziomu dofinansowania Projektu środkami unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko było jednym z priorytetowych działań Zarządu i Rady Nadzorczej Tramwajów Śląskich S.A., władz miast – akcjonariuszy Spółki i władz miasta Tychy – partnera I etapu Projektu. Pierwotna wartość Projektu określona została na poziomie ok. 591 mln zł netto, a dofinansowanie miało stanowić połowę tej kwoty.

– Gdy składaliśmy wniosek aplikacyjny, poziom dofinansowania określony był na 50 proc. środków kwalifikowalnych. Przy podpisaniu umowy zagwarantowane było już 5 proc. dofinansowania – mówi Tadeusz Freisler, prezes Zarządu Tramwajów Śląskich. 

Później wartość całego Projektu wzrosła do ponad 613 mln zł netto, a gdy w lutym 2015 r. nastąpiło zwiększenie poziomu dofinansowania Projektu do wysokości 64,25 proc., wysokość wkładu własnego wynosiła już tylko ok. 219 mln zł, czyli o ok. 76,5 mln złotych mniej niż zakładano pierwotnie.

– Przy tak dużych kwotach, jakimi operujemy realizując projekt inwestycyjny, każdy wzrost poziomu dofinansowania był ważny, dlatego nadal zabiegaliśmy o kolejne podwyższenie dofinansowania – zaznacza prezes Tadeusz Freisler.

Ostatnio decyzją Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju poziom dofinansowaniapProjektu został podniesiony do 80 proc. Pod koniec listopada w Warszawie przedstawiciele Tramwajów Śląskich dopełnili formalności w Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz w Banku Gospodarstwa Krajowego.

– Możemy mówić o pełnym sukcesie. Dofinansowanie środkami Unii Europejskiej dla całego naszego projektu wyniesie 80 proc. środków kwalifikowanych, co znaczy, że wkład własny Tramwajów Śląskich wyniesie blisko 123 mln zł – podkreśla prezes Tadeusz Freisler. To znaczy, że w stosunku do poprzedniej wartości, wysokość wkładu własnego spadnie o ok. 96,5 mln zł, co jest bardzo dobrą wiadomością dla spółki, ale też dla gmin, które zobowiązały się spłacić zaciągnięty przez Tramwaje Śląskie kredyt. To dużo niższe od pierwotnie planowanego obciążenia budżetów tych miast.

Tramwaje Śląskie kończą realizację Projektu pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” etap I i etap II, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Efektem jego realizacji będą 63 km gruntownie zmodernizowanych torowisk, 42 nowe tramwaje oraz 75 zmodernizowanych wagonów. Realizacja ostatnich zadań ma się zakończyć w połowie grudnia 2015 r.