Data dodania: 29/01/2016

Trzynastokilometrowy fragment drogi krajowej nr 8 na odcinku - Wyszków – węzeł „Poręba” wykona Skanska. Inwestycja będzie kosztować blisko 335 mln zł brutto i zostanie zrealizowana dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii takich jak BIM, modele 3D, skaning laserowy czy dron.

Umowa na realizację inwestycji pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad O/Białystok i firmą Skanska została podpisana w dniu 28 stycznia 2016 r. Prace potrwają do lipca 2018 r.

Nowy odcinek drogi S8 będzie posiadał dwie jezdnie o szerokości 10,5 m każdy, pas dzielący o szerokości 10 m oraz pobocza nieutwardzone o szerokości 1,25 m każde. Jezdnie będą posiadać po dwa pasy ruchu i po jednym pasie awaryjnym. Do wykonania nawierzchni Skanska zużyje 75 298 m sześc. betonu cementowego. Roboty mostowe pochłoną 4 095 000 kg stali zbrojeniowej, 34 000 m sześc. betonu. Wzdłuż drogi firma wykona 3 560 mkw. ekranów akustycznych.

- W ramach robót drogowych wykonamy blisko 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8, drogi dojazdowe, trzy węzły drogowe: „Trzcianka”, „Knurowiec”, „Poręba” wraz z drogami dojazdowymi, poprzecznymi, skrzyżowania, dwa punkty kontroli pojazdów, chodniki, zjazdy, zatoki autobusowe, system odwodnienia powierzchniowego i wgłębnego oraz przepusty drogowe, także te pełniące funkcje przejść dla zwierząt – wymienia Wojciech Chojecki, Kierownik Budowy, Skanska. – Ponadto rozbudujemy drogi i przebudujemy ciągi komunikacyjne krzyżujące się z nową inwestycją. Zakres prac obejmie też rekultywację terenu w miejscu rozbiórek istniejących dróg - dodaje.

Poza budową drogi Skanska wykona również prace mostowe i konstrukcje inżynierskie. Trasa S8 na tym odcinku będzie posiadała łącznie 16 wiaduktów i mostów, 38 przejść dla zwierząt oraz 13 przepustów.

Podczas realizacji projektu Skanska skorzysta z nowoczesnych technologii dostępnych dla budownictwa. – Zastosujemy systemy sterowania maszyn 3D wyposażonych w modele numeryczne realizowanego projektu (to model trójwymiarowy, umieszczony w przestrzennym układzie współrzędnych X, Y, Z) – mówi Piotr Stępień, Kierownik Projektu, Skanska. - Na pełną kompatybilność pracy z modelami 3D i maszynami 3D pozwoli nam zastosowanie najnowszych instrumentów geodezyjnych - do obmiarów robót ziemnych w celu sporządzania cyklicznych bilansów robót wykorzystamy drona, natomiast skaning laserowy (również mobilny) posłuży do cząstkowych oraz końcowej inwentaryzacji elementów budowy – wyjaśnia Kierownik Projektu. Wykorzystanie technologii BIM ma zapewnić efektywny wpływ na wykorzystanie zasobów w ramach projektu i lepsze przygotowanie oraz koordynację prac w trakcie realizacji inwestycji.

Konstrukcja drogi ekspresowej S8 zostanie wykonana w technologii nawierzchni sztywnej wykonanej z betonu cementowego z wykończeniem w technologii tzw. „washbeton”. - Dobrze wykonane nawierzchnie z betonu cementowego są bardziej trwałe od nawierzchni z mieszanek bitumicznych. Pozwalają na lepsze rozłożenie obciążenia poruszających się po nich pojazdów, są trwalsze w porównaniu z nawierzchniami asfaltowymi i tańsze w utrzymaniu i eksploatacji – komentuje Wojciech Chojecki ze Skanska. – Ponadto nawierzchnie z betonu cementowego wykończone w technologii „washbeton” to tzw. „ciche nawierzchnie”. Poruszające się po nich pojazdy generują niższy poziom hałasu wytwarzany przez koła.

Jednym z najważniejszych elementów budowy drogi o nawierzchni betonowej jest sprawna i szybka produkcja oraz jego dostawa w miejsce wbudowania. W tym celu w pobliżu placu budowy Skanska ustawi dwie wytwórnie betonu, które będą produkować beton cementowy wyłącznie na potrzeby budowy. Do transportu betonu będzie zaangażowanych kilkadziesiąt  jednostek transportowych - specjalistyczne betonowozy tzw. betoniarki oraz samochody ciężarowe.