Data dodania: 04/12/2015

Dokładnie 430 dni trwała realizacja części jednego z największych projektów infrastrukturalnych w woj. warmińsko-mazurskim. Wykonawcą budowy ponad 6 km linii tramwajowej w Olsztynie była Skanska. W ramach kontraktu przebudowano skrzyżowania, drogi i ścieżki rowerowe. Powstała również nowa ulica Bukowskiego.

Inwestycja była prowadzona w ramach projektu „Budowa linii tramwajowej, ulicy Obiegowej, zajezdni postojowej dla autobusów przy al. Gen. Sikorskiego wraz z przebudową dróg i skrzyżowań dla potrzeb prowadzenia linii tramwajowej”. Wartość inwestycji wyniosła ponad 149,8 mln zł. Projekt tramwajowy został podzielony na 5 etapów. Skanska odpowiadała za wykonanie największej jego części – odcinka A.

- Z uwagi na napięty harmonogram jednocześnie prowadzone były roboty budowlane na różnych odcinkach inwestycji i w różnych zakresach kompetencyjnych.  Prace te głównie dotyczyły robót drogowych, tramwajowych, przebudowy sieci tj. wykonania m.in. kanalizacji sanitarnej, deszczowej, sieci wodociągowej, instalacji teletechnicznych, trakcji czy oświetlenia – mówi Grzegorz Orłowski, Menadżer Projektu, Skanska.

Inwestycja objęła budowę linii tramwajowej w ulicy Witosa, Płoskiego, al. Sikorskiego wraz ze skrzyżowaniem z ul. Pstrowskiego oraz ul. Tuwima. Łącznie ponad 6 km nowego torowiska. W projekcie przewidziano także wykonanie stacji prostownikowej dla trakcji tramwajowej, budowę murów oporowych, chodników i ścieżek rowerowych wzdłuż torowiska. Ponadto Skanska odpowiadała za budowę kładki pieszo-rowerowej w ciągu ul. Tuwima oraz wzmocnienie mostu nad rzeką Łuną. Do zadań wykonawcy zależała również przebudowa i budowa zatok, przystanków komunikacji miejskiej, odwodnienia ulic i torowiska.

- Realizacja projektu wymagała od nas ogromnego zaangażowania i radzenia sobie z wieloma wyzwaniami, z którymi musieliśmy się mierzyć od samego początku. Jedno z nich stanowiło bardzo gęste uzbrojenie terenu we wszelkiego rodzaju sieci energetyczne, teletechniczne, wodociągowe, gazowe itd. W trakcie prac nad ich przebudową, po naszej stronie było także skoordynowanie robót i współpraca, na wielu etapach realizacji, ze wszystkimi zarządcami sieci – mówi Grzegorz Orłowski.

Zakończona trasa jednotorowej odnogi linii tramwajowej biegnie wzdłuż ulicy Tuwima do Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. W miejscu inwestycji powstał także dwutorowy przystanek końcowy, mijanka i punkt socjalno-informacyjny.

Budowa nowej linii tramwajowej w Olsztynie była realizowana przez międzynarodowy zespół Skanska. - Współpraca specjalistów Skanska z różnych jednostek biznesowych, w tym przypadku z Polski, Czech i Słowacji, dała naszemu klientowi szerszy dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz rozwiązań niestosowanych dotąd w Polsce - mówi Przemysław Janiszewski, członek zarządu Skanska SK a.s. - Nasza międzynarodowa współpraca w ramach tego projektu rozpoczęła się już na etapie oferowania. Strona czeska i słowacka przyniosła wiedzę z zakresu robót torowych, strona polska niezwykle cenną wiedzę lokalną. Po raz kolejny sprawdziła się siła synergii – dodaje Janiszewski.