Data dodania: 06/04/2016

Blisko 40 mln zł brutto będzie kosztować rewitalizacja linii kolejowej nr 169 Tychy – Orzesze Jaśkowice na odcinku Tychy – Łaziska Średnie. Prace rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu i potrwają do końca grudnia. Linią 169  poruszają się pociągi towarowe, ale odnowiony szlak będzie mógł obsługiwać także ruch pasażerski. Skanska, która zrealizuje inwestycję na zlecenie PKP PLK, wykona ją w konsorcjum swoich jednostek z Polski i Słowacji.

Jednotorowa linia kolejowa nr 169 na szlaku Tychy – Łaziska Średnie obsługuje przede wszystkim ruch towarowy. Szlak ten wykorzystywany jest zwłaszcza do transportu węgla i kruszców oraz przewozu samochodów z fabryki Fiata w Tychach. – Roboty, które zostaną wykonane poprawią bezpieczeństwo przewozów. Infrastruktura kolejowa zostanie zmodernizowana i stanie się bardziej niezawodna. Pociągi będą mogły także rozwijać większe prędkości. Zamiast dotychczasowych 60-70 km/h tabory pojadą dwa razy szybciej. Co to oznacza? Przede wszystkim lepsze wykorzystanie trasy (wzrośnie przepustowość linii kolejowych, czyli ich efektywność) i mniejsze zużycie energii przez ciężkie składy towarowe. Nowoczesna infrastruktura stanie się również bardziej ekonomiczna w utrzymaniu. Dodatkowo, przy uruchomieniu pociągów pasażerskich, podniesie się komfort i skróci czas podróży – informuje Jacek Karniewski, z zespołu prasowego PKP PLK.

Skanska m.in. przebuduje nawierzchnie kolejowe i wymieni tory na długości blisko 8 km. – W celu podniesienia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym wymienimy 13 rozjazdów,  zmodernizujemy 8 przejazdów kolejowo-drogowych i przebudujemy 2 przejścia dla pieszych: na stacji Tychy i Orzesze Jaśkowice – wyjaśnia Paweł Rzepka, Kierownik Robót, Skanska. - W ramach prac elektroenergetycznych przebudujemy m.in. około 8 km sieci trakcyjnej, wykonamy zabudowę urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów oraz roboty z zakresu branży automatyki i telekomunikacji, np. przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i elektryczną centralizację zwrotnic. Inwestycja obejmuje również rewitalizację 8 obiektów inżynieryjnych, przebudowę skarp i nasypów.

Projekty kolejowe to coraz mocniejsza kompetencja w portfolio Skanska. Tylko w 2015 roku firma zrealizowała na terenie Polski ok. 20 inwestycji kolejowych i tramwajowych. W celu dodatkowego wzmocnienia aktywności Skanska w branży kolejowej firma utworzyła w pierwszych dniach kwietnia tego roku Oddział Kolejowy. Jego dyrektorem został Przemysław Janiszewski, który poza pełną odpowiedzialnością za polski rynek kolejowy, odpowiada również za działalność kolejową na rynku słowackim. Działalność Skanska w obszarze kolejowo-tramwajowym koncentruje się na robotach torowych, teletechnicznych, trakcyjnych, SRK oraz wynajmie sprzętu. Inwestycje, jakie w ostatnim czasie zrealizowała firma to budowa m.in. linii tramwajowej w Olsztynie, LK 306 Krapkowice – Prudnik, modernizacje LK 97 Skawina – Żywiec, LK 98 Sucha Beskidzka – Chabówka czy LK 8 Skarżysko Kamienna – Suchedniów.