Data dodania: 02/03/2009
W związku z sytuacją na rynkach finansowych, która spowodowała, że negocjujące firmy nie mogły zaciągnąć kredytów na budowę, podjęliśmy decyzję o realizacji inwestycji w systemie projektuj i buduj – powiedział „Rz” Lech Witecki, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Koszt budowy trasy szacowany jest na ok 1 mld euro. Europejski Bank Inwestycyjny obiecał wesprzeć inwestora 50 proc. niezbędnej kwoty. O koncesję ubiegały się dwa konsorcja, Autostrada Południe i Autostrada Mazowsze. Ta pierwsza to konsorcjum Budimeksu oraz hiszpańskiej firmy Cintra Concessiones i Ferrovial-Agroman. W podobnym zestawie budowały Terminal 2 na warszawskim Okęciu. Pod koniec stycznia konsorcjum podpisało umowę koncesyjną na budowę i zarządzanie 180-km odcinkiem A1 ze Strykowa pod Łodzią do Pyrzowic. Autostrada Mazowsze to mariaż Stalexportu i włoskiej Autostrade. Jak podał w komunikacie resort infrastruktury, decyzja o realizacji inwestycji w systemie projektuj i buduj „została podjęta po całkowitym wyczerpaniu możliwości negocjacyjnych z firmami uczestniczącymi w przetargu. Warunki finansowe proponowane przez firmy nie zabezpieczały interesu publicznego i mogłyby spowodować wzrost opłat dla kierowców za przejazd tym odcinkiem A2”.