Data dodania: 07/06/2018

Jak poinformowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, cztery odcinki dróg ekspresowych, w sumie ok. 250 km trasy, mają być realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwszy przetarg ma zostać ogłoszony w przyszłym roku.

 

Ministerstwo podało, że obecnie koncentruje się na opracowaniu projektów umów oraz materiałów koniecznych do przeprowadzenia postępowań przetargowych dla czterech odcinków dróg ekspresowych, które mają powstać w modelu „ppp”. Rząd zamierza zbudować z udziałem prywatnego kapitału następujące odcinki: S6 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (długość odcinka 30,8 km), S6 Koszalin – DK 6 (Bożepole Wielkie) (długość odcinka 116,7 km), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina (długość odcinka 51,5 km), zadanie może być etapowane, możliwy jest również udział finansowy samorządu terytorialnego, S10 Bydgoszcz – Toruń (długość odcinka 50,4 km).

 

- Długość każdej z umów ma wynieść 30 lat. W ww. projektach partnerstwa publiczno-prywatnego będzie zastosowany mechanizm opłaty za dostępność, co oznacza, że partnerowi prywatnemu będzie wypłacane wynagrodzenie pokrywające ponoszone przez niego koszty wraz z marżą. Taka formuła wynagrodzenia partnera prywatnego oznacza, że nie zostaną wprowadzone opłaty dla kierowców samochodów osobowych - informuje resort Inwestycji i Rozwoju. - Warunkiem realizacji inwestycji jest podział ryzyk na takich zasadach, aby możliwe było zakwalifikowanie ich przez EUROSTAT poza deficytem instytucji rządowych i samorządowych.

 

Rolą partnera prywatnego przy realizacji inwestycji ma być zaprojektowanie, uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, wybudowanie, utrzymywanie i eksploatowanie powierzonego odcinka drogi, zapewnienie finansowania w okresie budowy i eksploatacji oraz przekazanie drogi w uzgodnionym stanie po zakończeniu umowy. Resort zapowiada, że pierwszy przetarg zostanie ogłoszony w pierwszym kwartale 2019 roku.