Data dodania: 13/01/2011

Dla 10 proc. obcokrajowców głównym celem odwiedzin Polski są zakupy. Dla przykładu, rocznie katowickie centrum handlowe odwiedza 13 milionów osób, wśród nich Czesi, Niemcy, Słowacy i Ukraińcy. Już dziś centra handlowe znajdują się na liście atrakcji turystycznych polskich ambasad na całym świecie.

Rozbudowa Silesia City Center, największego centrum handlowego na Śląsku i w Zagłębiu, ma przyciągnąć, nie tylko mieszkańców Śląska i ościennych województw, ale także obcokrajowców, przede wszystkim Niemców, Czechów i Słowaków. Pomóc mają w tym marki z wyższej półki, dotąd niedostępne w regionie i rozwój coraz popularniejszej w całej Europie turystyki zakupowej. Według danych Instytutu Turystyki, już dziś polskie sklepy i centra handlowe są celem podróży dla 10 proc. obcokrajowców, odwiedzających nasz kraj.

Turysta, który nie zwiedza, a wydaje

W Polsce kwitnie turystyka zakupowa. W trzech, pierwszych kwartałach 2010 Polskę odwiedziło ponad 1 milion obcokrajowców, którzy przyjechali nad Wisłę tylko na zakupy. Najczęściej zakupy w Polsce robili Niemcy (dla 6 proc. to główny cel), Czesi i Ukraińcy. Średnio taki turysta wydał w Polsce 388 USD na osobę - podają dane Instytutu Turystyki. Coraz częściej dzięki tanim liniom lotniczym i specjalnym „zakupowym" wycieczkom do Polski przylatują Brytyjczycy i Irlandczycy. Nowego klienta dostrzegły już centra handlowe w całej Polsce, oferujące specjalne karty rabatowe dla obcokrajowców, dostępne np. w hotelach czy na pokładach samolotów.

Na zakupowym szlaku już wkrótce pojawi się kolejne centrum handlowe - katowicka Silesia City Center. Centrum już wcześniej realizowało programy dla obcokrajowców m.in. w ramach programu „Fly to Katowice", teraz jednak chce przyciągnąć nowymi sklepami i jeszcze większą powierzchnią. Po rozbudowie ich liczba wzrośnie z 250 do 310, sama powierzchnia centrum wzrośnie z 66 000 do 86 000 m kw. Wśród nowych marek, które mają kusić obcokrajowców znajduje się m.in. Red Valentino, Penny Black, Weekend by Max Mara czy Calvin Klein Jeans.

- Do tej pory Czesi i Słowacy z przygranicznych miast w poszukiwaniu marek z wyższej półki musieli wybierać się na zakupy do Krakowa lub Warszawy. Rozbudowa centrum handlowego i stworzenie najbardziej kompleksowej oferty handlowej na południu Polski, łączącej w sobie marki luksusowe i sieciowe, ma przyciągnąć do Katowic, nie tylko klienta z całej Polski, ale także klientów z całej Europy - twierdzi Marta Drzewiecka, dyrektor marketingu Silesia City Center. I dodaje: - Boom na turystów robiących zakupy w polskich centrach handlowych dopiero przed nami. Już dziś widać, że obiekty takie jak Silesia City Center stają się coraz popularniejsze wśród Rosjan, Litwinów czy Ukraińców. Cudzoziemców kuszą niższe ceny markowych ubrań, sprzętu czy biżuterii. Chętnie odwiedzają oni butki znanych marek, takich jak Burberry czy Armani Jeans - mówi Drzewiecka.

Centrum handlowe - atrakcja turystyczna

Ale rozbudowa ma nie tylko przyciągnąć nowych, zagranicznych klientów, ma także ugruntować pozycję centrum handlowego, jako najczęściej odwiedzanego przez obcokrajowców w regionie. - Silesia City Center od swojego powstania w 2005 jest chętnie odwiedzana przez obcokrajowców, zwłaszcza Niemców, Czechów a nawet Włochów. Brak dobrej oferty handlowej w centrum miasta sprawił, że biznesmeni odwiedzający miasto i turyści znajdowali ją w Silesia City Center. Teraz tę ofertę chcemy jeszcze bardziej wzbogacić - mówi Drzewiecka.

Silesia City Center to centrum handlowe czwartej generacji, jedno z nielicznych tego typu w Polsce. Rocznie centrum handlowe notuje obroty na poziome 1 mld złotych. - Obcokrajowcy robiąc zakupy w Polsce, chcą je robić w takich samych, a nawet lepszych warunkach niż u siebie w kraju, dlatego chętnie wybierają topowe centra handlowe w Polsce, z kompleksową ofertą, często z rozbudowanym sektorem rozrywkowym. Podczas jednych zakupów obcokrajowiec potrafi wydać nawet 10 tys. złotych - mówi Drzewiecka.

Czy centrum handlowe może być atrakcją turystyczną?

- Centrum handlowe dysponuje atrakcyjną dla turysty infrastrukturą, gdzie w otoczeniu naturalnej roślinności i przyjaznych wnętrz można ciekawie spędzić czas. W zimie chroni przed mrozem, w lecie zapewnia przyjemny chłód. Centra takie jak Silesia City Center, oprócz doskonałej oferty handlowej i gastronomicznej mają do zaoferowania atrakcyjną strefę rozrywki (kino, fitness, kącik zabaw dla dzieci), szeroką ofertę kulturalną (wystawy, koncerty) a nawet plażę z palmami i boiskiem do siatkówki. Turyści na wakacjach dysponują nie tylko dużą ilością wolnego czasu, lecz również ich skłonność do wydawania pieniędzy jest znacznie większa, co sprzyja rosnącej atrakcyjności centrów handlowych wśród tej grupy klientów - mówi Marta Drzewiecka, dyrektor marketingu Silesia City Center.

Źródło: Silesia City Center/www.silesiacitycenter.com.pl