Data dodania: 17/10/2016

Ostatni kwartał 2016 roku zapowiada się intensywnie dla rynku inwestycji handlowych. W tym okresie deweloperzy mogą oddać do użytku nawet 276 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni. Największy projekt zostanie otwarty w Poznaniu.

Jak obliczyła firma doradcza JLL, na koniec III kwartału 2016 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,11 mln mkw. i obejmowała: centra handlowe – 9,3 mln mkw., parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe – 3,59 mln mkw. oraz centra wyprzedażowe – 0,21 mln mkw. W tym okresie na rynku centrów handlowych pojawiło się zaledwie 7 500 mkw. nowej powierzchni, w ramach rozbudowy Galerii Rynek w Tomaszowie Lubelskim. Otwarto również park handlowy o powierzchni 3 800 mkw. w Radomsku. Sytuacja ulegnie jednak zmianie w końcówce roku.

- Z naszych analiz wynika, że IV kwartał będzie intensywny biorąc pod uwagę planowane otwarcia nowych obiektów. Jeśli założenia deweloperów zostają zrealizowane w terminie, polski rynek może się wzbogacić o prawie 276 000 mkw. nowej powierzchni najmu w ramach centrów handlowych, z czego najwięcej przypadnie na Poznań – 99 000 mkw. oraz Aglomerację Warszawską – 45 000 mkw. - wymienia Agnieszka Tarajko – Bąk, starszy konsultant w Dziale Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

Na koniec III kwartału 2016 r. w budowie pozostawało 663 000 powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów, z czego prawie 591 000 mkw. przypadało na centra handlowe. Największy projekt, jaki odda się do użytku już w IV kwartałe tego roku, to Posnania (99 000 mkw. GLA) w Poznaniu. Inne projekty o bardzo dużej skali obecnie w budowie to Galeria Północna w Warszawie, Wroclavia we Wrocławiu czy Forum Gdańsk, których otwarcia przewidziane są na 2017 r.

- Wraz z rosnącą konkurencją i pojawianiem się nowych projektów handlowych, dostosowanych swoją wielkością i ofertą do obecnych potrzeb rynkowych, właściciele niektórych starszych obiektów przeprowadzają gruntowne zmiany. Rośnie liczba centrów poddawanych modernizacji, rozbudowie lub całkowitej przebudowie. Coraz częściej można zaobserwować powstawanie wielofunkcyjnych projektów łączących różne funkcje i formaty: mieszkaniowe, biurowe, hotelowe i handlowe, w tym np. hybrydowe centra wyprzedażowe z rozbudowaną ofertą spożywczą, sportową czy gastronomiczno-rozrywkową - wyjaśnia Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Czynsze “prime”, które dotyczą najlepszych lokali o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, nadal pozostają najwyższe w Warszawie (do 130 euro za mkw. miesięcznie). W innych głównych aglomeracjach miesięczne stawki kształtują się w przedziale 45 – 55 euro za mkw.