Data dodania: 19/01/2012

Jones Lang LaSalle podsumował rozwój rynku powierzchni handlowych w Polsce w 2011 r. Obecnie w budowie znajduje się ok. 707 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych, z czego w bieżącym roku oddane zostanie ok. 495 tys. mkw. Na najmniejsze miasta (poniżej 100 tys. mieszkańców) przypadnie tym razem ok. 45% nowej powierzchni, a na główne osiem miast ok. 29%.

Podaż

Na początku 2012 r. całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wynosi 7,58 miliona mkw. W 2011 roku dostarczono na rynek ok. 487 tys. mkw. nowej powierzchni. Było to o 17% więcej niż w roku ubiegłym. 80,5% tego wolumenu przypadło na 17 nowych centrów handlowych, natomiast pozostałe 19,5% na rozbudowy 10 już istniejących obiektów. Najwięcej nowej powierzchni oddano do użytku w miastach małych (poniżej 100 tys. mieszkańców), a na osiem głównych aglomeracji przypadło jedynie 25% - najniższy wynik od początku rozwoju tego sektora. Największe przeobrażenia układu sił na rynku obserwujemy w tych miastach, w których otwarto pierwsze nowoczesne obiekty lub projekty, które wyróżniają się szczególną jakością i zestawem najemców. Rok 2011 przyniósł też odbicie w sektorze parków handlowych i wyspecjalizowanych magazynów handlowych. Oddano do użytku ponad 293 tys. mkw. powierzchni w tych obiektach, z czego prawie połowa była udziałem sieci z branży „dom i ogród”. Otwarto także jedno centrum wyprzedażowe – Factory w Modlniczce pod Krakowem.

Popyt

W 2011 najemcy wciąż ostrożnie podchodzili do nowych projektów. Tempo rozwoju największych najemców (tzw. anchors) pozostało bez zmian, natomiast mniejsi najemcy często szukali partnerów franczyzowych. Mniejsze rynki oraz te o wysokim nasyceniu powierzchnią handlową są szczegółowo badane przez potencjalnych najemców. Skutkuje to słabszym popytem na lokale, co wiąże się ze wzmożoną presją na obniżkę poziomu czynszów w niektórych miastach. Popyt na powierzchnie w najlepszych obiektach utrzymuje się na wysokim poziomie. Nie skróciły się też listy najemców oczekujących na wolne lokale. W centrach takich stawki czynszowe nie powinny ulec zmianie.

Prawie 40 międzynarodowych marek rozpoczęło działalność w Polsce w 2011 r. Reprezentują one różne branże takie jak “dom i ogród”, moda, obuwie czy gastronomia. Działalność w Polsce zainaugurowały m.in. Toys”R”Us, GAP, Foot Locker, Desigual, Dorothy Perkins czy Lindex. Otwarcie warszawskiego Domu Mody vitkAc pozwoliło zadebiutować na polskim rynku wiele znanym ikonom luksusu (m.in. Gucci, Bottega Veneta, Yves Saint Laurent czy Lanvin).

Perspektywa roku 2012

Obecnie w budowie znajduje się ok. 707 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych, z czego w bieżącym roku oddane zostanie ok. 495 tys. mkw. Na najmniejsze miasta (poniżej 100 tys. mieszkańców) przypadnie tym razem ok. 45% nowej powierzchni, a na główne osiem miast ok. 29%. Deweloperzy koncentrują się głównie na obiektach małych i średnich – 72% nowego wolumenu powstanie w projektach nieprzekraczających wielkości 40 tys. mkw. Wśród najbardziej znaczących obiektów planowanych do ukończenia w br. są m.in.: Europa Centralna w Gliwicach, Nova Park w Gorzowie Wlkp., Auchan w Łomiankach k. Warszawy i Galeria Korona w Kielcach. Możliwe jest również ukończenie City Center w Rzeszowie i Galerii Trzy Korony w Nowym Sączu.

- Polska coraz częściej jest postrzegana odrębnie od reszty regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Międzynarodowe marki obserwując sytuację gospodarczą przekonują się o stabilności polskiej gospodarki oraz o dobrych perspektywach jej rozwoju. Dlatego też w ubiegłym roku w naszym kraju pojawili się tacy giganci rynku jak GAP, Foot Locker czy Toys”R’Us. Dodatkowo nasz rynek jest obserwowany przez szereg marek luksusowych, dla których Polska jawi się jako potencjalny rynek wzrostu. Dodatkowo, ze względu na rozmiar i liczbę ludności naszego kraju, istnieją duże możliwości rozwoju na wielu mniejszych rynkach poza Warszawą. Pozwala to na optymalizację strategii rozwoju poszczególnych sieci, co czyni nasz kraj dla wielu grup najemców bardziej atrakcyjnym - komentuje Edyta Potera, Dyrektor w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych.