Data dodania: 29/11/2009

Na początku kwietnia w gliwickiej zajezdni autobusowej przeprowadzono symulację komunikacji przelotowego, podziemnego dworca autobusowego, który powstanie pod dworcem PKP w Katowicach. Celem symulacji było sprawdzenie w rzeczywistych warunkach, zaprojektowanych wcześniej modeli komunikacyjnych, dotyczących sposobu organizowania ruchu osób i pojazdów na podziemnym dworcu autobusowym. Nowy dowrzec zdał ten test. 

– Chcieliśmy potwierdzić, że w projekcie zostały prawidłowo przewidziane wszystkie ważne elementy, takie jak manewry nawrotowe, wjazdy autobusów na dworzec, różne warianty parkowania i płynne przejścia podróżujących z jednego autobusu do drugiego, czyli wszystkie najbardziej skomplikowane manewry, jakie mogą się wydarzyć na dworcu – mówi Antoni Pomorski, architekt NEINVER Polska. W próbie wzięły udział piętnastometrowe autobusy przegubowe i krótsze, bezprzegubowe.

Dobre rozwiązanie komunikacyjne

Dla sprawnej komunikacji autobusów przewidziano dwa wjazdy na dworzec: od strony ul. Słowackiego i ul. Pocztowej. Przeprowadzona symulacja pomoże również zaplanować rozkłady jazdy autobusów.

Do konsultacji został zaproszony Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. – Z doświadczenia wiemy, że na papierze nie można przewidzieć wszystkich warunków ruchu jakie występują w rzeczywistości, dlatego też bardzo się cieszymy, że była możliwość przeprowadzenia tego eksperymentu.– dodaje Krzysztof Drewniok, Naczelnik Wydziału Planowania Systemu Komunikacyjnego KZK GOP.

Symulacja próby autobusowej zakończyła się sukcesem. Dostarczyła nam wielu cennych wskazówek, w jaki sposób powinniśmy kontynuować pracę nad projektem. Dzięki przeprowadzonemu badaniu jesteśmy pewni, że przyszły dworzec będzie funkcjonował prawidłowo – podsumowuje Pomorski.

O projekcie

Przypomnijmy: podziemny dworzec autobusowy to część wielofunkcyjnego kompleksu realizowanego przez spółkę NEINVER Polska wspólnie z PKP S.A. Inwestycja obejmuje: przebudowę hali dworca kolejowego, budowę galerii handlowej, budowę wolnostojącego budynku biurowego klasy A oraz podziemnego, przelotowego dworca autobusowego. Wszystkie obiekty stanowić będą integralną całość łącząc funkcje handlowo-biurowe i komunikacyjne.

W ramach przebudowy dworca kolejowego NEINVER wybuduje łącznie ponad 52 000 metrów kwadratowych powierzchni handlowej. Galeria Katowicka zaoferuje 46 000 mkw.
(230 punktów handlowych i usługowych). Dodatkowa przestrzeń powstanie również na parterze budynku biurowego i w hali dworca. Inwestycja obejmuje także przebudowę infrastruktury drogowej wokół dworca.
Hala obiektu, Galeria Katowicka i infrastruktura drogowa wokół tych projektów mają być gotowe w 2012 roku. Budynek biurowy o powierzchni 20 000 mkw. zostanie oddany do użytku w 2013 roku. Wartość całej inwestycji to ok. 240 milionów euro.

ŹRÓDŁO: NEINVER Polska