Data dodania: 02/06/2014

PKP Polskie Linie Kolejowe odstąpiły od umowy z projektantem modernizacji fragmentu linii kolejowej nr 8 Warszawa – Radom. Powodem jest rażące opóźnienie wykonawcy, które uniemożliwia rozpoczęcie planowanej w tym roku przebudowy ok. 20 km trasy. Pozostałe prace na tej linii rozpoczną się w czerwcu. Polskie Linie Kolejowe deklarują, że nie stracą unijnej dotacji na ten projekt.

Kontrakt z Mott MacDonald na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych podpisano w lutym 2011 r. Firma zobowiązała się w nim, że zrealizuje zadanie do końca 2012 r. Mimo iż umowę przedłużono o rok, tego terminu również wykonawca nie dotrzymał. W związku z tym PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o rozwiązaniu umowy. Wykonawca zrealizował dotychczas część zadania za łączną kwotę 9 mln zł z kontraktu opiewającego na około 16 mln zł.

– Podstawowym warunkiem sprawnej realizacji projektów inwestycyjnych PKP Polskich Linii Kolejowych jest terminowe i rzetelne wywiązywanie się wykonawców z umów, które z nami podpisują. Niestety nie zawsze potencjał firm, które składają najkorzystniejsze oferty w przetargach na to pozwala. W takich sytuacjach jesteśmy zmuszeni do szukania innych, optymalnych rozwiązań, pozwalających na możliwie najbardziej efektywną realizację inwestycji. W tym przypadku PLK nie mogła pozwolić, by mieszkańcy Radomia czekali na remont linii w nieskończoność – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Modernizacja niemal 100-kilometrowej linii od stacji Warszawa Okęcie do stacji Radom, została podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmował modernizację niemal połowy trasy, czyli odcinek z Warszawy Okęcie do Warki oraz stację Radom. W drugim etapie rozpisanym na lata 2014-2020 planowano prace wraz dobudową drugiego toru na odcinku Warka – Radom.

Z powodu opóźnień wykonawcy w przygotowaniu projektu, pierwszy etap inwestycji ruszy na 27-kilometrowym odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek oraz na stacji w Radomiu. Pozostała część trasy będzie modernizowana równolegle w ramach drugiego etapu projektu. Umożliwi to zakończenie wszystkich prac w kolejnej perspektywie finansowej.

Pierwsze prace modernizacyjne na linii nr 8 rozpoczną się w czerwcu tego roku na stacji Radom Wschodni od wymiany urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji. Wkrótce rozpocznie się także kompleksowa przebudowa torów na odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek oraz modernizacja stacji w Radomiu. PKP Polskie Linie Kolejowe już w czerwcu podpiszą umowy z wykonawcami prac budowlanych.

Przebudowę stacji w Radomiu wykona konsorcjum firm Pol-Aqua, Dragados, Vias y Construcciones i Electren. Inwestycja będzie kosztowała nieco ponad 99 mln zł, a jej zakończenie planowane jest latem 2015 r. Prace na linii między Warszawą Okęciem, a Czachówkiem wykona Trakcja PRKiI Spółka Akcyjna. Wartość kontraktu to 376 mln zł. Zgodnie z harmonogramem prace zakończą się w pierwszym kwartale 2016 r.

Jak zapewniają PKP Polskie Linie Kolejowe, decyzja o rozwiązania umowy z wykonawcą projektu odcinka od stacji Czachówek do stacji Radom nie oznacza utraty unijnego dofinansowania na wykonanie prac budowlanych na tej trasie. PKP PLK mogą wykorzystać ją na inne projekty inwestycyjne.