Data dodania: 13/05/2014

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały 12 maja br. umowę na opracowanie studium wykonalności, które wskaże optymalny zakres modernizacji stacji kolejowej obsługującej port morski w Gdyni. Zamówienie o wartości prawie 1,4 mln zł netto, to ważny krok do poprawy dostępu transportu kolejowego do portu.

Studium wykonalności obejmie swoim zakresem stację kolejową, aktualnie obsługującą Port Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz jej powiązania z siecią kolejową. To obszar około 70 ha, na którym znajduję się ponad 160 km torów i 400 rozjazdów. Dokument odpowie na pytanie, o zakres modernizacji lub przebudowy stacji kolejowej, obsługującej port, tak aby mogła efektywnie spełniać swoją rolę w przyszłości. Analizy uwzględnią plany rozwojowe Gdyni, portu oraz kontrahentów korzystających z infrastruktury kolejowej w obrębie stacji.

Studium wykonalności, którego wykonanie PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły firmie Wyg International, jest pierwszym etapem kompleksowego przedsięwzięcia polegającego na poprawie dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni. Wartość zamówienia wynosi 1 mln 379 tys. zł netto. Prace nad studium zakończą się we wrześniu 2015 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

- Realizowane przedsięwzięcie potwierdza dążenie PLK do rozwoju sieci kolejowej i zapewnienia przewoźnikom kolejowym dobrego dostępu do obszarów ważnych gospodarczo, w tym do portów morskich. Zależy nam by przewoźnicy mogli optymalnie wykorzystać potencjał infrastruktury kolejowej, szczególnie ułatwiającej dojazd do centrów przeładunkowych. Dobre wykorzystanie tych terenów będzie sprzyjać rozwojowi miast portowych – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dwa kolejne etapy, dotyczące projektowania i realizacji prac budowlanych, Polskie Linie Kolejowe planują wykonać w trakcie rozpoczętej w b.r. perspektywie finansowej 2014-2020. Jest to zgodne z zapisami Dokumentu Implementacyjnego dla Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), w którym „Przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Poru Gdynia” znajduje się na liście podstawowej projektów morskich planowanych do sfinansowania ze środków Funduszu Spójności w ramach Connecting Europe Facility (CEF).

Duże nadzieje z realizacją tego przedsięwzięcia wiąże Zarząd Morskiego Portu Gdynia. – Trudno jest przecenić znaczenie tego projektu nie tylko dla rozwoju Portu Gdynia, ale również dla przyszłości znacznych obszarów miasta, na których znajduje się infrastruktura kolejowa – mówi Walery Tankiewicz wiceprezes zarządu, dyrektor ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem. Jak wyjaśnia, zasadniczy kształt infrastruktury szeroko rozumianej Stacji Gdynia Port powstał w okresie przedwojennym i był dostosowany do ówczesnych technologii i organizacji transportu kolejowego i morskiego. – Nie odpowiada on dzisiejszym i przyszłym potrzebom, wynikającym zwłaszcza z rozwoju transportu intermodalnego, obsługującego przewozy kontenerów i naczep przez regularne połączenia kolejowe. Port Gdynia jest początkiem korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk, jednego z kilku kluczowych korytarzy całej Unii Europejskiej. Tym samym zapewnienie efektywnego dostępu kolejowego do naszego portu jest nie tylko niezbędne dla jego rozwoju, ale też stanowi jedno z zobowiązań państwa polskiego wynikających z regulacji unijnych w zakresie transportu – tłumaczy Walery Tankiewicz.

Zaprojektowanie praktycznie od nowa kształtu tej stacji powinno nie tylko skutkować budową nowoczesnej i adekwatnej dla potrzeb portu infrastruktury, ale też na skutek zmniejszenia ilości torów odstawczych może uwolnić część terenów kolejowych na funkcje komercyjne, związane z obsługą i składowaniem ładunków.

Polskie Linie Kolejowe podpisały także - w kwietniu br. - umowę na opracowanie studium wykonalności poprawy dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdańsku, które pozwoli na wskazanie optymalnego zakresu modernizacji stacji kolejowych obsługujących Port Morski w Gdańsku. Zamówienie o wartości prawie 1,8 mln ma powstać do września 2015 r. Studium ma wskazać optymalny zakres modernizacji lub przebudowy stacji kolejowych obsługujących port morski: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Przeróbka oraz Gdańsk Zaspa Towarowa.