Data dodania: 20/05/2014

Firma Strabag jest w trakcie realizacji dwóch kontraktów z zastosowaniem asfaltów modyfikowanych gumą pochodzącą z rozdrobnienia zużytych opon samochodowych. Dzięki zastosowaniu asfaltów z gumą, na przemysłową skalę zostaną wbudowane ekonomicznie opłacalne, przyjazne środowisku mieszanki o polepszonych parametrach wytrzymałościowych. Wartość obu kontraktów to ponad 36 mln zł.

Pierwsze komercyjne wykorzystanie asfaltu z gumą opracowanego przez Starbag i polskich naukowców, fot. Strabag

Między miejscowościami Kamień i Byków w powiecie wrocławskim, na odcinku o długości około 2,5 km inżynierowie koncernu Strabag wbudowują warstwę ścieralną o grubości 5 cm z mieszanki opracowanej według specjalnej receptury laboratorium TPA. Efekty pracy będzie można zobaczyć już wkrótce.

- Opracowana wspólnie z Politechniką Warszawską formuła o znacznie większej ilości miału gumowego w asfalcie przeszła pomyślnie wszelkie próby wytrzymałościowe na doświadczalnym odcinku w Pruszkowie. Cieszymy się, że przy naszym udziale innowacyjne rozwiązania znajdują także zastosowanie na polskich drogach – mówi Igor Ruttmar, prezes TPA.

Natomiast na początku czerwca planowana jest kolejna inwestycja z zastosowaniem gumy, której Inwestorem jest Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzki w Rzeszowie. Umowa zakłada budowę ponad 16 km drogi wojewódzkiej pomiędzy Jarosławiem a Pruchnikiem, z czego prawie 11 km będzie wykonane z zastosowaniem tzw. cichej nawierzchni. Specjalna technologia pojawi się na odcinku, na którym występują ograniczenia poziomu hałasu ze względu na występującą tam zabudowę wielorodzinną. Na potrzeby tej inwestycji w laboratorium TPA opracowywana jest rzadko stosowana w Polsce mieszanka SMA 5, która dzięki odpowiednim proporcjom zastosowanych w niej materiałów, będzie charakteryzowała się strukturą, pozwalającą na obniżenie hałasu powstającego od poruszających się po niej pojazdów. Zastosowanie gumy dodatkowo zwiększy trwałość budowanej warstwy i poprawi jej parametry wytrzymałościowe.

Oba zastosowania są kolejnym etapem wdrażania i komercjalizacji technologii modyfikacji asfaltów drogowych gumą pochodzącą z rozdrobnienia zużytych opon samochodowych. Po trwających 3 lata pracach badawczych, uruchomieniu i zastosowaniu urządzenia do modyfikacji asfaltu gumą, a następnie wybudowaniu odcinka doświadczalnego przyszedł czas na komercyjne wykorzystanie opracowanej technologii.

- Inwestowanie w nowe technologie i implementowanie ich w Polsce to najważniejszy kierunek rozwoju całego koncernu Strabag. Naszym zdaniem najwyższy czas by firmy budowlane konkurowały między sobą nie tylko potencjałem technicznym. Wyzwaniem najbliższych lat będzie umiejętność wnoszenia nowej jakości i rozwoju w ten sposób rynku budowalnego w Polsce poprzez dostosowywanie go do standardów światowych - mówi Alfred Watzl, członek zarządu Strabag.