Data dodania: 11/06/2012

Ponad miesiąc po wejściu w życie ustawy deweloperskiej nabywcy mieszkań nie rozumieją w jaki sposób działa ustawa. Jak wynika z danych firmy Dolcan, osoby szukające nowego mieszkania nie wiedzą czego mogą się spodziewać po ustawie. Reakcje klientów potwierdzają, to co wcześniej zauważali już sami deweloperzy, ustawa wprowadza dużo niejednoznacznych regulacji. 

Firma Dolcan, to jeden z największych deweloperów w segmencie mieszkaniowym w Polsce, działa na rynkach w 8 miastach. Z informacji zebranych z biur sprzedaży Dolcan wynika, że dla nabywców mieszkań ustawa jest dość zawiła. – Pierwsze reakcje klientów nie powinny jednak dziwić. Przed wejściem życie ustawy, która wprowadza wiele nie do końca jasnych przepisów, nawet deweloperzy odbywali szkolenia prowadzone przez kancelarie prawne dotyczące nowych regulacji – zauważa Anna Sitnik, zastępca dyrektora działu sprzedaży w firmie Dolcan.

Klienci nie wiedzą dokładnie jakie zmiany wprowadziła ustawa deweloperska i czego powinni oczekiwać od dewelopera. W Dolcan na kilkadziesiąt rozmów z klientami tylko 5 osób zapytało o rozwiązania jakie wprowadziła ustawa deweloperska.

Ustawa deweloperska – a co to takiego?

Ustawa deweloperska weszła w życie 29 kwietnia. I choć obowiązuje zaledwie kilka tygodni, o jej rozwiązaniach mówi się już od ponad pół roku. Materiały wyjaśniające zawiłości ustawy pojawiały się w mediach i wypowiedziach ekspertów. Nowe regulacje dają klientom m.in. możliwość sprawdzenia wszelkich danych o inwestycji i firmie budującej osiedle, które deweloper ma obowiązek zawrzeć w prospekcie informacyjnym. Ustawa podnosi także poczucie bezpieczeństwa finansowego osób kupujących mieszkanie, ponieważ wniosła obowiązek zakładania przez deweloperów rachunków powierniczych.

– W mediach pojawiło się wiele materiałów na temat ustawy, jednak dla klientów jest ona jeszcze mało znana i niezrozumiała. Przedstawiciele deweloperów przejmują więc niejako rolę edukatorów. W rozmowach z klientami wyjaśniamy zawiłości ustawy – mówi Anna Sitnik.

Z analizy zachowań klientów przeprowadzonej w biurach sprzedaży firmy Dolcan wynika, że klienci dopiero podczas rozmowy z przedstawicielem dewelopera dowiadują się o szczegółach nowych przepisów, i często pierwsze reakcje to  obawa. Jak oceniają eksperci Dolcan jest to spowodowane faktem, iż ustawa wprowadziła wiele nowych zapisów i regulacji, których interpretacja może wywoływać wątpliwości. – Klienci boją się, że będą musieli ponosić dodatkowe koszty, np. opłaty u notariusza – mówi Anna Sitnik. I zauważa, że to na dewelopera ustawa nakłada bardzo wiele nowych obowiązków, a dodatkowo właśnie na firmy sprzedające mieszkania spada obowiązek edukacji klientów. - Staramy się tłumaczyć, i pomagamy zrozumieć poszczególne przepisy – zapewnia Anna Sitnik.

W chwili obecnej na rynku obowiązuje dopiero część regulacji wprowadzonych przez ustawę m.in. prospekty informacyjne, czy konieczność zawierania umów przedwstępnych w formie aktu notarialnego. Rachunki powiernicze, choć są w ustawie, de facto zaczną obowiązywać dopiero za kilka miesięcy, bowiem zakładanie tych rachunków wymagane jest dla nowych inwestycji, które dopiero wejdą do sprzedaży. I to także, w ocenie Dolcan, budzie wiele zapytań i wątpliwości klientów. - Wyjaśniamy klientom dlaczego dla inwestycji będących już w budowie i sprzedaży, pomimo nowej ustawy, nie obowiązują rachunki powiernicze – mówi Anna Sitnik.