Data dodania: 03/08/2015

Na budowie obwodnicy Brodnicy montowana jest ponad półkilometrowa estakada. Prace idą zgodnie z harmonogramem, a ich zaawansowanie wynosi już ponad 50 proc. Inwestorem jest GDDKiA Odział w Bydgoszczy, a generalnym wykonawcą firma Skanska.

- Prace ruszyły w grudniu ubiegłego roku – mówi Marcin Narolewski, kierownik budowy, Skanska. – Roboty idą zgodnie z harmonogramem. Zaawansowanie prac przy budowie estakady wynosi obecnie 50 proc. Wykonaliśmy już wszystkie podpory mostu. Ze względu na skomplikowane warunki gruntowe – połowa estakady przechodzić będzie przez tereny zalewowe, konieczne było posadowienie podpór na palach.

- Obecnie montujemy konstrukcję stalową obiektu – dodaje Marek Bukowski, kierownik robót mostowych, Skanska. - Elementy stalowe dostarczane są przez naszą Wytwórnię Konstrukcji Stalowych z Kielc i mają od 26,5 do 31,5 m długości. Waga jednego dźwigara waha się od 22 do 28 ton, a wysokość od 2,3 do 3,9 m. Na podpory nakładane są elementy o średniej długości 56 m i wadze 50 ton. Dźwigary przyjeżdżają do nas w nocy. Podczas montażu konstrukcji wsporczych deskowania, jak i przy układaniu samego poszycia stosujemy specjalistyczny system zabezpieczeń przed upadkiem z wysokości.

- Do dźwigarów stalowych zamontujemy konstrukcje wsporcze pod deskowanie płyty estakady – uzupełnia Marek Bukowski. - Na deskowaniu ułożymy zbrojenie płyty pomostowej, a następnie, w kilku etapach, zabetonujemy ją. W dalszej kolejności ułożymy izolację termozgrzewalną, potem dwie warstwy mieszanek bitumicznych. Na estakadzie wykonamy także kapy gzymsowe, balustrady, bariery mostowe, latarnie. Na obiekcie znajdzie się jedna jezdnia dwupasmowa o szerokości pasa ruchu 3,5 m, ograniczona krawężnikiem, oświetlona przez 14 latarni.

Estakada o długości 540 m i szerokości ponad 11 m będzie przebiegać nad ulicą Wiejską, torami PKP, rzeką Łacha i terenami zalewowymi rzeki Drwęca.

Do tej pory Skanska wykonała roboty ziemne łącznie ze stabilizacją nasypów drogowy, większość sieci kanalizacji deszczowej, przebudowała również wszystkie kolizje gazowe i niemal wszystkie wodociągowe, kanalizacyjne, energetyczne i telekomunikacyjne. Trwają roboty związane z  budową ronda Olsztyńskiego. Przed wykonawcą jeszcze budowa kanału technologicznego, instalacja oświetlenia obwodnicy, wykonanie głównych warstw konstrukcji nawierzchni drogowej i wszystkich robót wykończeniowych. Poza wykonawstwem, po stronie Skanska leżało również zaprojektowanie całej obwodnicy. Termin zakończenia inwestycji to czerwiec 2016 roku.