Data dodania: 06/11/2012

Wybudowany w dziesięć miesięcy nowy dworzec Poznań Główny jest już dostępny dla pasażerów. W nowoczesnym budynku podróżujący koleją znajdzie wszystko, co niezbędne w trakcie podróży: kasy i automaty biletowe, punkty informacyjne, czyste toalety, przechowalnię bagażu, sklepy i kawiarenki.

Nowy dworzec posiada trzy poziomy. Najniższy z nich to perony z torami kolejowymi. Na pierwszym piętrze, dostępnym bezpośrednio z Mostu Dworcowego zlokalizowane są pomieszczenia związane bezpośrednio z obsługą podróżnych – kasy biletowe, toalety, punkt informacyjny oraz cztery punkty handlowe. Drugie piętro zarezerwowane jest przede wszystkim dla funkcji handlowo – usługowych. Przewidziano tu także miejsce na przechowalnię bagażu, strefę VIP PKP Intercity, pomieszczenia pierwszej pomocy oraz biura Policji i Służby Ochrony Kolei.

Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma powierzchnię 1414 m kw. Podróżni będą korzystać z 10 kas biletowych – PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich. Dodatkowo, na terenie dworca ustawionych zostanie 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna będzie też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem.

Wszelkie niezbędne w podróży informacje, podróżni uzyskać będą mogli w Punkcie Informacji Kolejowej połączonej z Centrum Informacji Miejskiej. Punkt usytuowany będzie w holu dworcowym na wysokości kas biletowych.

Dworzec zaopatrzony będzie również w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany ze specjalnych wyświetlaczy LED i biało – granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Na nowym dworcu przewidziane jest także zamontowanie 3 bankomatów oraz jednego wpłatomatu.

W pierwszych dniach czerwca dostępne będą dla podróżnych pierwsze cztery punkty handlowe, m.in. kawiarenki i salonik prasowy. W następnych miesiącach swoje punkty otwierać będą kolejni prywatni najemcy. Łącznie na nowym dworcu zagospodarowanych zostanie 1500 mkw. powierzchni handlowej.

Budowa dworca PKP Poznań Główny , realizowana w ramach Partnerstwa Publiczno Prywatnego przez PKP S.A. oraz TriGranit Development Corporation, to pierwszy etap budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Trwają już zaawansowane prace przy wznoszeniu nowego terminala autobusowego PKS, centrum rozrywkowo-handlowego Poznań City Center, wielopoziomowego parkingu na 1500 aut oraz nowego układu komunikacyjno-drogowego, umożliwiającego swobodny wjazd na teren tzw. Wolnych Torów. Zakończenie drugiego etapu inwestycji przewidziano na IV kwartał 2013 roku.

Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture , autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.

Obok dworca kolejowego w Poznaniu, w najbliższych dniach pasażerom udostępnione zostaną  m.in. gruntownie wyremontowane, nowoczesne dworce we Wrocławiu, Gdyni i Warszawie Wschodniej. W ciągu ostatniego roku, zupełnie nową formę zyskało 30 dworców w całym kraju, m.in. Warszawa Stadion, Malbork, Iława, Przemyśl, Terespol, czy Leszno. Prace budowlane trwają obecnie  w 56 miastach.

W bezpośrednim sąsiedztwie stadionów piłkarskich, uruchomiono przystanki kolejowe Gdańsk Stadion i Wrocław Stadion. 1 czerwca ruszą pociągi, łączące Lotnisko Chopina z centrum Warszawy i Stadionem Narodowym.

Decyzja o budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu podjęta została przez PKP SA. pod koniec 2007 roku. W 2008r. powstała Koncepcja Programowo-Przestrzennej, stanowiąca ogólną wizję projektu nowego dworca. W czerwcu 2010 r. zakończyło się postępowanie wyłaniające wykonawcę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego – PKP SA. i TriGranit Development Corporation podpisały Umowę Inwestycyjną.

23 marca 2011, w trakcie Dni Przyjaźni Polsko-Węgierskiej, w obecności prezydenta Węgier nastąpiła uroczysta inauguracja inwestycji.

Pierwsze prace budowlane związane z wylewaniem fundamentów przeprowadzone zostały w czerwcu 2011 roku, przy okazji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe remontów peronów 1, 2, 3. Budowa dworca na dobre ruszyła w sierpniu 2011 roku po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.

18 maja 2012 r. Wojewoda Wielkopolski przekazał Polskim Kolejom Państwowym i spółce TriGranit Development Corporation pozwolenie na użytkowanie obiektu. Pierwsi pasażerowie weszli na dworzec 29 maja, o godz. 16.00.

Projekt budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu współfinansuje Europa Capital. EC Jest uznanym funduszem na rynku nieruchomości działającym w całej Europie. Europa Capital jest członkiem The Rockefeller Group (RGI), który wraz z Zarządem Europa Capital, jest inwestorem strategicznym.