Data dodania: 24/09/2012

Są nowe projekty koncepcyjne dla kolejnych odcinków II linii metra, obejmujących 3 stacje odcinka zachodniego i 3 stacje odcinka wschodniego-północnego. Dzisiaj, 21 września, miasto podpisało ze zwycięzcami konkursu umowy na wykonanie Projektów Budowlanych dla poszczególnych odcinków.

- Budujemy centralny odcinek II linii metra, ale planujemy też dalszy rozwój Warszawy. Dziś mamy już koncepcje projektów dla 6 dalszych stacji II linii metra i odcinków je łączących. Podobnie jak przy centralnym odcinku II linii metra, chcemy uzyskać na ich budowę środki unijne. Będziemy o to zabiegać - powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

Zwycięzcami konkursu są Biuro Projektów Metroprojekt, które zaprojektuje 3 stacje dla odcinka zachodniego, czyli Wolska, Moczydło, Księcia Janusza oraz ILF Consulting Engineers Polska, projektant stacji odcinka wschodniego-północnego, tj. stacje Szwedzka, Targówek I i Targówek II. W imieniu Miasta st. Warszawy umowę podpisało Metro Warszawskie (inwestor zastępczy).
 
Konkurs składał się z dwóch części. Obejmowały one wykonanie Koncepcji Architektoniczno-Budowlanej I etapu realizacji odcinka zachodniego II linii metra w Warszawie (I część) oraz I etapu realizacji odcinka wschodniego-północnego II linii metra w Warszawie (II część). Oprócz stacji, projekty obejmują także m.in. tunele szlakowe, tory odstawcze i komory do zawracania pociągów.

W ocenie projektów koncepcyjnych (prac konkursowych) najważniejszą rolę grały koszty wykonania zgłaszanego projektu. Równoważne były walory konstrukcyjno-technologiczne i eksploatacyjne, rozwiązania architektoniczne oraz oddziaływanie inwestycji na środowisko. Istotne dla Warszawy jest także powiązanie nowych stacji z innymi środkami komunikacji publicznej, co w ocenie projektów również było brane pod uwagę. Kryteria oceny prac konkursowych kształtowały się następująco:
1. Walory konstrukcyjno-technologiczne – 15%
2. Walory eksploatacyjne – 15%
3. Minimalizacja oddziaływania obiektów metra na środowisko w czasie eksploatacji -  15%
4. Koszt wykonania Projektu Budowlanego – 35%
5. Rozwiązania architektoniczne – 15%
6. Powiązanie stacji metra z innymi środkami komunikacji publicznej – 5%.
 
Ostatecznie prace konkursowe złożyło 14 firm, z czego 5 prac dotyczyło I etapu realizacji odcinka zachodniego II linii metra, a 9 prac I etapu realizacji odcinka wschodniego-północnego II linii metra. Główne nagrody otrzymali:
· dla odcinka zachodniego: Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o.
· dla odcinka wschodniego-północnego: ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o.
 
Dwa wyróżnienia otrzymali:
· dla odcinka wschodniego-północnego: AMC Andrzej M. Chołdzyński Sp. z o.o.
· dla odcinka zachodniego: SENER Ingenieria y Sistemas S.A.
 
Planowana lokalizacja stacji odcinka zachodniego II linii metra jest następująca:
· C8 (Wolska) – rejon skrzyżowania ulicy Płockiej z ulicą Wolską
· C7  (Moczydło) – rejon skrzyżowania ul. Górczewskiej z ul. Syreny
· C6 (Księcia Janusza) – rejon skrzyżowania ­ul. Górczewskiej z ulicą Księcia Janusza
 
Planowana lokalizacja stacji odcinka wschodniego –północnego II linii metra jest następująca:
· C16 (Szwedzka) – rejon skrzyżowania ulicy Strzeleckiej z ulicą Szwedzką
· C17 (Targówek I) – rejon skrzyżowania ulicy M. Ossowskiego z ulicą Pratulińską
· C18 (Targówek II) – rejon skrzyżowania ulicy Pratulińskiej z ulicą Trocką