Data dodania: 03/07/2020

Miasto Sopot oraz Politechnika Gdańska rozstrzygnęły konkurs na koncepcję zagospodarowania infrastruktury Opery Leśnej w Sopocie oraz obszaru wokół obiektu. W planach jest przebudowa i rewitalizacja miejsca związanego z międzynarodowymi festiwalami muzycznymi. Dzięki temu Opera Leśna mogła będzie funkcjonować przez cały rok, nie tylko w okresie letnim.

Pierwsza nagroda dla koncepcji inż. arch. Adama Okuniewskiego oraz inż. arch. Kamila Ostrowskiego.


W konkursie zgłoszono łącznie 17 prac. Był on skierowany do młodych architektów, studentów minimum I roku studiów II stopnia Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, a prace projektowe miały dotyczyć całej infrastruktury i terenu wokół obiektu, z wyłączeniem sceny i widowni (które odnowiono w ostatnich latach). W pracach należało wykazać w jaki sposób Opera Leśna w Sopocie mogłaby zyskać nowe funkcjonalności i możliwości użytkowe przy zachowaniu tej najważniejszej – koncertowej.

Pierwsza nagroda dla koncepcji inż. arch. Adama Okuniewskiego oraz inż. arch. Kamila Ostrowskiego.

Nowe koncepcje zagospodarowania Opery Leśnej w Sopocie miały uwzględniać funkcje wydarzeniowe (sala koncertowa na ok. 1,5 tys. osób, foyer, szatnia, sale prób, garderoby), sprzedażowe (kasy biletowe, sklep z pamiątkami, pomieszczenia gospodarcze), gastronomiczne (kuchnie, zaplecze, toalety dla gości), wystawiennicze i hotelowe (miejsca dla artystów i muzyków).

Pierwszą nagrodę otrzymały również inż. arch. Małgorzata Partyka oraz inż. arch.  Monika Pergoł.

Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło w piątek 3 lipca na scenie Opery Leśnej w Sopocie, gdzie zaprezentowano zwycięskie prace studentów PG. Komisja konkursowa pierwszą nagrodę przyznała ex-aequo dwóm pracom. Pierwszą przygotowali inż. arch. Adam Okuniewski oraz inż. arch. Kamil Ostrowski. Jury doceniło spójną koncepcję wielofunkcyjnego założenia architektonicznego oraz propozycję interesującej kompozycji przestrzeni publicznej, którą autorzy umiejętnie włączyli do istniejącego kontekstu krajobrazowego. Autorkami drugiej pracy są inż. arch. Małgorzata Partyka oraz inż. arch.  Monika Pergoł. Praca została nagrodzona za ciekawą koncepcję wkomponowania w układ przestrzenny terenu Opery Leśnej idei placu centralnego. Komisja doceniła również zaproponowane rozwiązania materiałowe w koncepcji budynku sali wielofunkcyjnej oraz umiejętne wyeksponowanie zieleni z wnętrz projektowanego budynku.

Pierwszą nagrodę otrzymały również inż. arch. Małgorzata Partyka oraz inż. arch.  Monika Pergoł.

II nagrodę, m.in. za umiejętne ulokowanie planowanych obiektów architektonicznych w istniejącym kompleksie zieleni, przyznano pracy autorstwa inż. arch. Arlety Cychol, inż. arch. Ingi Banaszkiewicz oraz inż. arch. Joanny Borowskiej. Z kolei III nagrodę otrzymała praca inż. arch. Joanny Ewy Jarząbkiewicz oraz inż. arch. Gabrieli Sary Grzanki. Koncepcja uwzględnia kontekst krajobrazowy projektowanego terenu, a funkcje użytkowe zostały zlokalizowane w rozbitej, stopniowo rozmieszczonej w terenie strukturze architektonicznej, natomiast bryła budynku wystawienniczo-muzealnego harmonijnie wpasowuje się w zróżnicowany teren Opery Leśnej.

– Przed nami jeszcze dużo pracy – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydent Sopotu. – Prace konkursowe studentów zawierają ciekawe rozwiązania architektoniczne i pomysły na wykorzystanie przestrzeni wokół opery. Będziemy je teraz dokładnie analizować, bo jesteśmy zdeterminowani, żeby nadać temu wyjątkowemu miejscu nowe oblicze. We wrześniu przedstawimy decyzję co do kolejnych kroków, których finałem będzie nowa jakość w otoczeniu Opery Leśnej – wyjaśnia wiceprezydent Sopotu.