Data dodania: 09/01/2012

Nad peronami 1,2,3 stoją już dwa piętra budynku dworca Poznań Główny, który ma być gotowy do końca maja 2012. Chociaż wielu obserwatorów budowy twierdzi, że z daleka wygląda to jak łatwa układanka z klocków, w rzeczywistości to żmudna praca.

Gotowe elementy żelbetowe przygotowane wcześniej w fabryce PEKABEX pojawiały się na budowie sukcesywnie, w takiej ilości, jaką pracownicy mogli danego dnia zamontować – około 5 sztuk dziennie. Aby nie zakłócać kursowania pociągów i zapewnić bezpieczeństwo pasażerom oraz nie utrudniać ruchu autobusów i samochodów, prace przy montażu prefabrykatów trwały nocami. Robotnicy pracowali do 3 – 5 nad ranem.

Zapraszamy do obejrzenia filmu dokumentującego przebieg grudniowych prac na budowie. Film został wykonany techniką Time Lapse.  Przez kilkanaście godzin pracy powstało kilka tysięcy zdjęć, które następnie zostały zmontowane w jedną całość. Dzięki temu "gołym okiem" widać jak rośnie nowy dworzec.

 

Od Nowego Roku coraz częściej będzie można zobaczyć duży ruch na budowie także w ciągu dnia. Na styczeń inwestor – TriGranit Development Corporation zaplanował m.in. montaż konstrukcji stalowej ażurowego dachu dworca.

Nowy dworzec kolejowy (7 tysięcy metrów kwadratowych) stanowiący funkcjonalne przedłużenie Centrum Handlowego położony będzie nad torami. Węzęł posiadać będzie trzy poziomy funkcjonalne. Na poziomie gruntu umieszczona została funkcja Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, czyli terminal autobusowy na co najmniej 12 stanowisk autobusów i jednocześnie odbierających pasażerów. Terminal połączony będzie komunikacyjnie z poziomami +1 i +2 Centrum Handlowego i z nowym dworcem kolejowym, którego głównym poziomem służącym obsłudze pasażerów będzie poziom +1. Na poziomie parteru ulokowane będą ponadto biura operatora terminala i kasy biletowe dla autobusów.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne będzie komunikacyjnie powiązane nowymi elementami układu drogowego z siecią ulic miejskich i będzie dostępne dla pojazdów zarówno na poziomie parteru jak i na poziomie +1 poprzez podjazd z Mostu Dworcowego. Nowy układ drogowy zostanie zaprojektowany zgodnie z potrzebami komunikacyjnymi i wymogami Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.

Parking służący użytkownikom Centrum Handlowego będzie się składał z ok. 950 miejsc parkingowych ulokowanych na poziomie gruntu pod kolejne etapy inwestycji.