Data dodania: 21/09/2020

Wystartowały prace modernizacyjne trasy Rail Baltica na odcinku między Czyżewem a Białymstokiem. W planach jest budowa nowych stacji i przystanków, ponad 70 km nowych torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W efekcie podróż z Białegostoku do Warszawy będzie trwała mniej niż 90 minut.

Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe na trasie Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem na odcinku Czyżew – Białystok warta jest ponad 3,3 mld zł. To jedna z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Rozpoczęły się prace od granicy województwa podlaskiego w stronę Czyżewa. Za pomocą specjalistycznych maszyn zdejmowana będzie sieć trakcyjna. Kolejno roboty skupią się na demontażu starych szyn i podkładów. Po zabezpieczeniu terenu zaczną się prace na peronach. Opracowana została logistyka sprawnego wywozu starych elementów i dowożenia nowych. Wykonawca zgromadził na placu budowy szyny i tłuczeń. Równocześnie będzie przygotowywał odwodnienie oraz nowe ułożenie sieci telekomunikacyjnej i energetycznej. Na stacji w Czyżewie wybudowany zostanie peron tymczasowy, który na czas modernizacji usprawni komunikację. Między Czyżewem a Kietlanką ruch pociągów prowadzony będzie po jednym torze, a na drugim prowadzone będą roboty. W październiku wykonawca rozpocznie prace na odcinku od Czyżewa do Łap i wtedy także pociągi pojadą na tym odcinku po jednym torze.

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. Prace będą prowadzone w latach 2020 – 2023 w ramach projektu pn.: „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość zamówienia to ponad 3,3 mld zł netto, dofinansowane ze środków Funduszu „Łącząc Europę”.

PLK przygotowują się do prac na odcinku Białystok – Ełk. W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024. W sierpniu ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa). Na tym odcinku roboty budowlane planuje się na lata 2023 – 2027.