Data dodania: 24/05/2013

Na budowie dworca Łódź Fabryczna ruszają prace przy wylewaniu stropu nowej stacji. Jej sufit będzie miał powierzchnię boiska piłkarskiego. To początek nowej, poważnej operacji logistycznej przy tej ogromnej inwestycji. Sporo zmian również na sąsiedniej stacji - Łódź Widzew, gdzie w najbliższych tygodniach ruszy budowa nowych peronów. Te prace wykonywane są przy ciągłym prowadzeniu ruchu kolejowego.

Przygotowanie placu budowy nowego dworca, po demontażu kilku kilometrów torów, rozbiórce budynków, w tym starego dworca, wymagało wykonania wykopu o długości 500 metrów, szerokości 120 metrów i głębokości 8 metrów. Łącznie przy budowie stacji przewiduje się wywiezienie 1,5 mln msześv. gruntu. Kolejnym etapem budowy było wykonanie ścian szczelinowych. Z zaplanowanych ścian o powierzchni około 40 000 mkw. (blisko 2 km długości) wykonano już połowę, która posłuży głównie do podtrzymania płyty stropowej stacji. Do konstrukcji dworca zaplanowano wykorzystanie ok. 70 tys. msześc. betonu i ok. 10 tys. ton stali na zbrojenia.

Budowa dworca Łódź Fabryczna, fot. PKP PLK

Budowa hali peronowej dworca Łódź Fabryczna zaczęła się od jej sufitu, 8 metrów poniżej pierwotnego poziomu gruntu. Plac na którym jest wylewana płyta stropowa ma wielkość boiska piłkarskiego, został podzielony na 3 części, a każda z nich na kilkanaście działek roboczych. Prace będą polegały na wylewaniu, warstwa po warstwie, kolejnych porcji betonu na każdej z działek. Pierwsza część płyty została podzielona na 13 działek o wielkości ok. 25 x 25 m – na każdej z nich znajdzie się ok. 1000 msześc. betonu.

Budowa dworca Łódź Fabryczna, fot. PKP PLK

Nim został wylany pierwszy metr sześcienny betonu, który stworzy dach hali peronowej, wykopano dodatkowo ok. 1,5 m gruntu od poziomu posadowienia płyty. Na odpowiednio wyrównanym i zagęszczonym podłożu układany jest tzw. chudy beton, który podczas budowy niższego poziomu stacji zostanie usunięty. Na tak przygotowanym podłożu montowane jest zbrojenie konstrukcyjne, następnie jest przygotowywane deskowanie do formowania pionowych elementy płyty i wreszcie na całą działkę roboczą jest wylewany właściwy beton. Projekt zakłada, że całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miała powierzchnię ok. 65 tys. mkw. (6 boisk piłkarskich).

Budowa dworca Łódź Fabryczna, fot. PKP PLK

Zgodnie z umową nowy dworzec Łódź Fabryczna ma być gotowy do końca lutego 2015 roku. Wartość kontraktu, realizowanego przez konsorcjum  Torpol Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów sięga 1,5 mld złotych.