Data dodania: 02/07/2014

Ponad miesiąc przed zakładanym terminem, konsorcjum spółek Heilit+Woerner i Budimex będzie gotowe udostępnić do ruchu kolejny odcinek autostrady A4 między węzłami Krzyż a Dębica Pustynia. Priorytetem dla tej realizacji jest jak najszybsze zapewnienie płynnego ruchu w relacji Kraków- Rzeszów.

Konsorcjum pod przewodnictwem należącej do koncernu Strabag SE spółki Heilit+ Woerner kontynuuje budowę po poprzednikach, którzy odstąpili od kontraktu, pozostawiając zaawansowane realizacje obiektów inżynieryjnych i zaledwie zapoczątkowane prace drogowe. Zgodnie z założeniami kontraktu, wykonawca ma za zadanie wybudowanie ok. 35 km głównego ciągu autostrady wyposażonej w dwa węzły komunikacyjne, niespełna 3 kilometrowego odcinka z funkcją lotniskową, ponad 60 dróg dojazdowych, przebudowę dróg poprzecznych, oraz jedną z najdłuższych w Polsce estakad nad rzeką Wisłoką. Dla zapewnienia obsługi autostrady i podróżujących nią kierowców dodatkowo powstają dwa MOPY - Jastrząbka i Jawornik - zlokalizowane w połowie budowanego odcinka. W sąsiedztwie węzła Żyraków powstaje Obwód Utrzymania Autostrady, w skład którego wchodzą m.in. budynki administracyjne dla GDDKiA, w których będzie również mieściło się ratownictwo drogowe, budynek policji i magazyn soli drogowej.

Budowa estakady E118, fot. Strabag

W trakcie prowadzonych robót wykonawca zobowiązany był do tzw. osiągnięcia kamieni milowych gwarantujących powodzenie przedsięwzięcia. Oba zadania wykonał przed terminem. Pierwszym kamieniem było zakończenie budowy węzła Dębica Pustynia w 6 miesięcy, co osiągnął 34 dni przed wyznaczoną w kontrakcie datą (dzięki temu GDDKiA mogła udostępnić do ruchu wcześniej wybudowaną autostradę pomiędzy węzłami Dębica Pustynia a Rzeszów Zachód). Drugim kamieniem było zaś zrealizowanie inwestycji w ciągu 9 miesięcy na poziomie nie mniejszym niż 40 procent wartości finansowej kontraktu, co osiągnięto nie w marcu jak przewidywał kontrakt, a już w styczniu 2014 r. - 2 miesiące przed wyznaczoną w kontrakcie datą.

- Od początku założyliśmy, że wywiążemy się z zadania w najkrótszym z możliwych terminów. Pewnym ułatwieniem było nasze zaangażowanie na wcześniejszym odcinku A4 Brzesko-Wierzchosławice i możliwość zoptymalizowania naszych zasobów zarówno sprzętowych jak i kadrowych. Na pewno ułatwieniem było też doświadczenie wspólnej pracy, jakie zdobyliśmy ze spółką Budimex przy realizacji innych kontraktów. Lista przeszkód, jakie napotkaliśmy na tej budowie jest bardzo długa. Dlatego mogliśmy albo oddać całość budowy w późniejszym terminie albo skupić się na najważniejszym dla zamawiającego zadaniu. Stąd nasze zaawansowanie w robotach drogowych w głównym ciągu budowanej autostrady dzisiaj sięga 75 proc., a prac pobocznych na drogach dojazdowych 23 proc. Od końca września będzie można przejechać autostradą A4 już do Rzeszowa – wyjaśnia Daniel Czaja, dyrektor kontraktu, Heilit+Woerner Budowlana.

Wykonawca za 3 miesiące będzie gotowy do udostępnienia do ruchu obu pasów autostrady oraz jednego pasa w przebiegu estakady. Wcześniejsza gotowość związana jest ze zmianą organizacji prac na budowie i możliwa jest kosztem opóźnienia prac przy realizacji dróg dojazdowych, których budowa będzie kontynuowana według obecnych szacunków do końca maja 2015 r. W tym czasie będzie można zaobserwować także prace w obrębie pasów awaryjnych, prowadzenie nasadzeń zieleni, prace wykończeniowe ekranów akustycznych i obwodu utrzymania autostrady.

W ramach realizacji budowy autostrady na odcinku „Węzeł Krzyż- Węzeł Dębica Pustynia” wykonawca buduje lub kontynuuje budowę: 13 wiaduktów drogowych, 9 wiaduktów autostradowych, 5 mostów, 3 przejść dla ludzi i zwierząt oraz należącej do najciekawszych wyzwań tego kontraktu realizacji 1351 metrowej estakady, której budowa przypadła spółce Budimex.

- Przystępując do realizacji kontraktu, każdy z członków Konsorcjum posiadał odpowiednio przygotowane zespoły ludzkie i sprzętowe, które realizowały dotychczas jedne z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat, czyli m.in. odcinki Autostrady A4 Brzesko-Wierzchosławice, Dębica Pustynia-Rzeszów Zachodni, Rzeszów Zachód–Rzeszów Centralny, Jarosław-Radymno. Dzięki temu pierwsze prace rozpoczęły się już kilka dni po podpisaniu Umowy z GDDKiA O/Kraków i protokolarnym przejęciu placu budowy. Były nimi w głównej mierze remonty dróg lokalnych, które uległy zniszczeniu we wcześniejszym etapie realizacji. Ponadto w celu wykonania prac w tak krótkim okresie, zaangażowaliśmy dwie niezależne wytwórnie mas bitumicznych, w tym jedną nowo wybudowaną w m. Jaźwiny. To pozwoliło na ułożenie już w roku 2013 około 165 tys. ton masy, co stanowiło blisko 25 % ogólnej ilości mieszanek mineralno-asfaltowych. Jednak największym wyzwaniem dla nas było i jest zakończenie budowy Estakady E-118 o długości 1 351 m nad rzeką Wisłoka. Prace na obiekcie zostały, bowiem przerwane przez poprzedniego Wykonawcę, w bardzo niekorzystnym etapie jej realizacji. Jednakże pomimo takiego stanu rzeczy, planujemy udostępnić w pierwszej kolejności dla ruchu publicznego Estakadę prawą wraz z całym odcinkiem drogowym ( ruch po niej prowadzony będzie dwukierunkowo), a po zrealizowaniu programów naprawczych na Estakadzie lewej wprowadzić docelową organizację ruchu – wyjaśnia Wojciech Majdyś – z-ca dyrektora kontraktu, Budimex.

Najgłośniejszym etapem realizacji tej budowy i wywołującym największe zaciekawienie jest prawie 3 kilometrowy odcinek autostrady o jezdni pozwalającej na wykorzystanie tej części drogi, jako pasa startowego dla lotnictwa wojskowego. Szeroka na 36 metrów droga, bez pasa rozdziału, przecięta na całej długości rozbieralnymi betonowymi barierami, w sytuacjach najwyższej konieczności będzie mogła służyć potrzebom wojskowym. Na obu końcach tej części trasy zgodnie z wytycznymi sił zbrojnych, umiejscowione zostały nieograniczone żadnymi przeszkodami Punkty Postoju Samolotów, umożliwiające ich swobodne kołowanie.

Autostrada w przebiegu objętym kontraktem obejmuje dwie jezdnie po dwa pasy w obie strony o szerokości 10.5 m, 3 m pasach awaryjnych, 1.25 m poboczach i 11 m pasie rozdziału. Docelowo autostrada będzie posiadała po 3 pasy ruchu w obie strony. Na etapie projektowym przewidziano konstrukcję nawierzchni o nacisku 115 kN dla obciążenia ruchem w okresie 20 lat eksploatacji: dla samochodów ciężarowych bez przyczep – 1310 p/dobę oraz z przyczepami -7370 p/dobę, o warstwie ścieralnej wykonanej z mieszanki mineralno-asfaltowej i warstwie wiążącej i górnej warstwie podbudowy z betonu asfaltowego.

Jezdnie autostrady to 590 tys. ton masy, z czego wykonano już ponad 470 tys. ton, na drogach dojazdowych z zaplanowanych 94 tys. ton masy, wykonano 33 tys. ton. Wykonano oba przewidziane projektem węzły autostradowe Dębica Żyraków i Dębica Pustynia. W znaczącym procencie wykonano prace melioracyjne - 44 km kanalizacji deszczowej, 45 km drenażu, jako elementu odwodnienia autostrady. Zaawansowanie obejmujące przełożenie umocnienia i konserwacje rowów melioracyjnych sięga 80 proc., a umocnienia rzeki Wisłoki 65 proc. Wykonawca kontynuuje roboty w zakresie prac kubaturowych w różnym stopniu zaawansowania na poszczególnych obiektach.