Data dodania: 09/06/2017

Konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów Metroprojekt zwyciężyło w konkursie na koncepcję architektoniczną trzech stacji metra na Bemowie i stacji postojowej Mory. Przetarg na realizację ostatniego odcinka II linii podziemnej kolei w Warszawie ma zostać ogłoszony w drugiej połowie przyszłego roku.

W ogłoszonym przez Metro Warszawskie konkursie na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej trzeciego etapu realizacji odcinka zachodniego II linii metra wraz ze stacją techniczno-postojową Mory w Warszawie prace złożyły dwa biura projektowe. Dziś otwarto koperty z kartami identyfikującymi zwycięzców. Sąd Konkursowy pod przewodnictwem Marleny Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego wybrał pracę oznaczoną nr 412 319. Pod tym kodem kryje się konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów Metroprojekt.

- Prace były oceniane przez specjalistów według siedmiu kryteriów z różnych dziedzin – mówi Marlena  Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. - Dotychczasowe doświadczenia pokazują jak istotna jest miastotwórcza rola metra. W propozycjach konkursowych docenialiśmy przemyślane powiązania stacji z systemem komunikacyjnym a przede wszystkim siatką przestrzeni publicznych nowej dzielnicy mieszkaniowej.

Pracownia otrzyma pierwszą nagrodę w konkursie, tj. 50 tys. zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki, poprzedzających zawarcie umowy na wykonanie projektu budowlanego i koncepcji architektoniczno-budowlanej węzłów przesiadkowych. To będą ostatnie stacje II linii metra. Dla tego odcinka zaplanowane zostały stacje: C03 Lazurowa (po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej), C02 Chrzanów (przy skrzyżowaniu ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej), oraz C01 Połczyńska (w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej).

Za ul. Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zagospodarowany będzie z kolei teren o powierzchni 26 hektarów. Powstanie tam Stacja Techniczno-Postojowa Mory, z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra.

Aktualnie trwa właśnie budowa dwóch nowych odcinków II linii metra na zachód i północny-wschód czyli trzech stacji na Woli i trzech na Targówku (3+3). Plany zakładają, że podziemna kolej dojedzie na Mory do 2023 r. – Zgodnie z podpisanymi kontraktami w 2019 r. przewiduje się zakończenie trwającej właśnie budowy sześciu stacji, a do końca tego roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę kolejnych pięciu stacji – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. - Ogłoszenie  przetargu na ostatni etap rozbudowy metra planujemy natomiast na drugą połowę 2018 r.