Na konkurs na koncepcję architektoniczną terminala pasażerskiego lotniska w Szymanach na Mazurach wpłynęło 65 prac. Sąd konkursowy wybrał pięć najciekawszych propozycji, spośród których zwyciężyła koncepcja Studia Form Architektonicznych architekta Tomasza Lelli z Olsztyna.
Członkowie sądu konkursowego oceniali koncepcje m.in. pod względem funkcjonalności, łatwości rozbudowy obiektu, komfortu użytkowników oraz kosztów eksploatacji. Brano także pod uwagę nawiązanie do architektury regionalnej i krajobrazu kulturowego, wpisanie się obiektu w kontekst miejsca oraz czytelność i spójność całej kompozycji. Pierwszą nagrodę w wysokości 21 tys. zł otrzymało Studio Form Architektonicznych arch. Tomasz Lella.
W ocenie sądu koncepcja studia z Olsztyna charakteryzuje się czytelną i pozostającą w kontekście miejsca kompozycją, nawiązującą w elementach kompozycji fasad i bezpośredniego otoczenia obiektu do środowiska naturalnego i krajobrazu kulturowego Warmii i Mazur. Zwycięska praca została doceniona za prostą, powtarzalną, ale i niebanalną kompozycję struktury przestrzennej budynku, umożliwiającą łatwe przekształcenia i rozbudowę.
Spółka Warmia i Mazury, która była organizatorem konkursu, może teraz podjąć z autorem projektu negocjacje dotyczące opracowania projektu budowlanego.
Sąd konkursowy przyznał jeszcze cztery nagrody. Drugie miejsce zajęła pracownia A Martinez-J LL Sisternas z Barcelony, trzecie zaś spółka cywilna +48 Grupa Projektowa s.c. z Warszawy. Wyróżnienia (czwarte miejsce) zdobyły jeszcze prace spółki S.A.M.I. Architekci Mariusz Lewandowski i Wspólnicy z Warszawy oraz grupy architektów Łukasza Pity, Piotra Paczkowskiego, Marka Paczkowskiego oraz Martiny Melegari z Olsztyna i Sopotu.
Rozbudowa lotniska w Szymanach planowana jest do realizacji w ramach projektu pt.: Regionalny Port Lotniczy Olsztyn – Mazury zapisanym w Regionalnym Programie Operacyjnym Warmia i Mazury na lata 2007-2013 i objętym Indykatywnym wykazem indywidualnych projektów kluczowych.
Koncepcja rozbudowy lotniska zakłada wydłużenie drogi startowej o 500 m oraz podniesienie nośności istniejącej nawierzchni, modernizację systemu oświetlenia nawigacyjnego i urządzeń nawigacyjnych, budowę drogi kołowania łączącej drogę startową z płytą postojową oraz przebudowę i modernizację istniejących dróg kołowania. Projekt przewiduje również wybudowanie płyty postojowej dla trzech samolotów typu B 737 wraz ze stanowiskiem do odladzania samolotów oraz dostosowanie istniejącej płyty postojowej do obsługi śmigłowców, adaptację istniejących budynków dla potrzeb służb lotniskowych i kierownictwa Portu, budowę nowego terminala pasażerskiego do obsługi około 320 pasażerów w godzinie szczytu, wykonanie ogrodzenia części lotniczej lotniska oraz dróg patrolowych i technicznych, budowę strażnicy lotniskowej straży pożarnej oraz modernizację wewnętrznego układu komunikacyjnego, w tym budowę parkingów.