Data dodania: 22/01/2010

W latach 70., w których powstał, był przykładem nowoczesnej myśli architektonicznej i powodem do dumy warszawiaków. Niestety przez lata budynek niszczał, przynosząc mieszkańcom stolicy raczej wstyd niż zadowolenie. Już wkrótce ma się to zmienić. Architekci z Towarzystwa Projektowego G. Niwiński i J. Porębski właśnie zakończyli prace nad projektem pierwszego etapu przemian obiektu. Jak po tym liftingu będzie wyglądała wizytówka stolicy? 

Przede wszystkim zostanie podniesiona estetyka budynku, a jego przestrzeń – odnowiona. Elementy architektury, takie jak strzegomskie granitowe posadzki i okładziny, ściany z marmuru „Biała Marianna” oraz surowe betonowe tynki z płukanego żwiru, typowe dla stylu modernistycznego, zostaną poddane renowacji i konserwacji. W budynku po remoncie ma być więcej światła. On sam będzie czystszy i bardziej czytelny pod względem architektonicznym. W przestrzeń hali głównej zostaną wkomponowane szklane pawilony, w których będzie można kupić prasę albo zasięgnąć informacji kolejowej, kupić albo zwrócić bilet. 

Jedną z najbardziej znaczących modyfikacji będzie odnowienie peronów. Zmiany dotyczyć będą przede wszystkim podwieszanych sufitów i oświetlenia, które zostanie zamienione na energooszczędne. Prace renowacyjne skupią się tutaj także na posadzkach, okładzinach kamiennych ścian bocznych i słupach oraz okładzinach tynkowych z płukanym żwirem. Zmienione zostaną także ławki. Słupy i część stropów nad torowiskami będą odmalowane na kolor granatowy. W części centralnej peronów, w szklanych pawilonach z nowymi elewacjami, będą zlokalizowane poczekalnia, kawiarnia oraz punkt spożywczy i prasowy. Podobnie jak cała przestrzeń dworca, również perony zostaną przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wszystkie windy z galerii środkowej na perony będą uruchomione i przystosowane do obsługi przez osoby na wózkach inwalidzkich. Dla bezpieczeństwa niewidomych i niedowidzących w odległości metra od każdej krawędzi peronów zamontowana zostanie linia punktowych wypukłości, wyczuwalnych stopą, Trasy dla niewidomych doprowadzać będą do schodów ruchomych, wind, map dostępnych dla niewidomych, oraz aparatów telefonicznych.

Projekt zakłada również nowe zagospodarowanie antresol. Na wschodniej, w dawnych pomieszczeniach restauracji i baru ponownie, utworzony zostanie food court, obsługiwany przez jednego operatora, otwarty na stronę północną i południową. Renowacji poddane zostaną posadzki na balkonie, okładziny kamienne na ścianach pomiędzy halą a food courtem, a także szklenie elewacji zewnętrznych. Na zachodniej, w dawnej sali Polresu powstanie Centrum Informacji Turystycznej. Renowacji poddane zostaną posadzki, kamienne okładziny ścian, tynki z płukanego żwiru, przeszklone elewacje wewnętrzne i zewnętrzne oraz ławki w poczekalni.

Zgodnie z projektem, także elewacja budynku będzie odnowiona – zostanie jej przywrócony oryginalny wygląd. Formaty nośników reklamowych będą dostosowywane do podziałów architektonicznych obiektu, a płaszczyzny reklamy będą służyć jako element zasłaniający boczne panele aluminiowe. Będą jednocześnie elementem kontrastującym kolorystycznie z całym wystrojem dworca, który pozostanie biało-szaro-czarny.

Projektanci nie dysponowali dużą rezerwą środków finansowych. PKP przeznaczą na inwestycję około 22 mln zł, co zawęża nieco pole działania. Zmiany nie będą więc spektakularne, ale dworzec po ich wprowadzeniu ma być miejscem o ładnej estetyce, czystym i zadbanym. Wydaje się, że jednym z większych plusów – prócz samej poprawy wyglądu obiektu – będzie jego przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych. W obecnym stanie obiekt nie zapewnia im niestety komfortu.

Remont Dworca Centralnego rozpocznie się już wiosną tego roku. Obiekt ma być gotowy przed mistrzostwami Euro 2012. W trakcie trwania prac remontowych dworzec będzie funkcjonował tak jak do tej pory – przyjeżdżające pociągi nie będą kierowane na inne stacje. Warto zaznaczyć, że ta modernizacja jest tylko pierwszym krokiem do podjęcia kolejnych działań przez PKP. Jeszcze w tym roku spółka chce bowiem ogłosić międzynarodowy dwuetapowy konkurs architektoniczny, którego wynikiem miałoby być wybranie projektu całkiem nowego budynku. Zgodnie z tą koncepcją budynek starego dworca miałby zniknąć z mapy Warszawy. 

ŹRÓDŁO: PKP SA
red.: Magda Wójcicka

 

Zbliżenie na pawilony

fot. Dworzec Centralny - zbliżenie na pawilony

Schody

fot. Dworzec Centralny - schody

Kawiarnia 

fot. Dworzec Centralny - kawiarnia

Poczekalnia na peronie

fot. Dworzec Centralny - poczekalnia na peronie

Środkowa część peronów

fot. Dworzec Centralny - zbliżenie na pawilony

Widok z góry na halę główną

fot. Dworzec Centralny - widok z góry na halę główną

 

Widok z zewnątrz

 fot. Dworzec Centralny - widok z zewnątrz

Widok z zewnątrz 

fot. Dworzec Centralny - widok z zewnątrz