Data dodania: 09/11/2009

Władze miasta Gdańsk postanowiły podnieść prestiż terenu Targu poprzez inwestycje realizowane w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne. Prócz rozbudowy węzła komunikacyjnego, który zgodnie z planem za kilka lat miałby stać się największym węzłem komunikacyjnym w Gdańsku, miałaby także powstać koncepcja budowy wielofunkcyjnego kompleksu urbanistyczno-architektonicznego z funkcjami handlowo-usługowymi, mieszkaniowymi, rozrywkowymi. Prócz nich planuje się tutaj także miejsce na powierzchnie biurowe i hotelowe wraz z parkingami. 

Wzmożony ruch, jaki przewiduje się w tym rejonie już za kilka lat, miałby zostać rozładowany poprzez budowę nowej stacji Szybkiej Kolei Miejskiej i budowę nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. Już teraz Targ Sienny i Rakowy otoczony jest z czterech stron liniami tramwajowymi i autobusowymi.

Miejscowy Plan Zagospodarowania Śródmieścia - Remont Targu Siennego

                                                 rys. Miejscowy Plan Zagospodarowania Śródmieścia w Gdańsku

 

Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Ministrem Infrastruktury, Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, PKP SA, PKP PLK SA, PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. i Miastem Gdańsk, planowana jest budowa płyty nad torami kolejowymi. Dzięki temu posunięciu powstanie dodatkowa powierzchnia pod inwestycje. Ponadto przedłużona zostanie Droga Królewska, a jako inwestycję dodatkową planuje się wydłużenie trasy istniejącej SKM od stacji Gdańsk Główny do przystanku Gdańsk Śródmieście.  

Wyłoniony z konkursu inwestor będzie mógł wspólnie z gminą powołać spółkę celową, która zagospodaruje obszar Targu Siennego i Targu Rakowego, a także przyległy do nich obszar nad torami kolejowymi. Przedsięwzięcie obejmuje też zagospodarowanie położonych w Śródmieściu nieruchomości o powierzchni ok. 5 ha (stanowią one własność Gminy Miasta Gdańska) oraz przyległych nieruchomości, będących w użytkowaniu wieczystym Polskich Kolei Państwowych SA. 

Planowany termin realizacji inwestycji to lata 2009-2015, a szacowany koszt – około 300-400 milionów euro. Byłaby to tym samym największa inwestycja budowlana w Gdańsku. 

Wnioski o dopuszczenie do konkursu przyjmowane są do 30 listopada br.