Data dodania: 17/03/2011

Inwestorzy ujawnili swoje plany dotyczące rynków oraz sektorów docelowych, gdzie będą poszukiwali najlepszych produktów inwestycyjnych w roku 2011. 24 proc. inwestorów uważa Europę Środkowo-Wschodnią za najatrakcyjniejszy rynek w Europie. Sektor powierzchni handlowych bardziej atrakcyjny od biurowców.

Plany inwestorów lokujących kapitał w nieruchomości komercyjne na rok 2011 obejmują głównie zakupy w Niemczech oraz w krajach Europy Środkowo-Wschodniej – podaje najnowszy raport firmy consultingowej CB Richard Ellis.

CB Richard Ellis przeprowadziła ankietę wśród 350 europejskich inwestorów, pytając ich o plany inwestycyjne na najbliższą przyszłość. Jedna trzecia pytanych planuje inwestycje w nieruchomości w Niemczech, a prawie jedna czwarta w Europie Środkowo-Wschodniej. CBRE ogłosiła wyniki swoich badań podczas ubiegłotygodniowych targów nieruchomości MIPIM w Cannes. Rynek niemiecki pozostawił w tyle takie kraje jak Wielka Brytania czy Francja, stając się najszybciej rosnącym rynkiem inwestycyjnym w Europie. Jest to odzwierciedleniem wpływu silnej niemieckiej gospodarki na rynek nieruchomości.

- Podczas, gdy uwaga większości inwestorów skupia się na produktach najlepszej jakości w najlepszych lokalizacjach, przewidujemy, że ze względu na ograniczoną ich podaż, w drugiej połowie roku inwestorzy zaczną się również interesować projektami niższej klasy, zlokalizowanych również w miastach regionalnych. Jednak pomimo wzrostu zainteresowania tego typu produktami i możliwościami inwestycyjnymi cechującymi się wysokim ryzykiem, utrudniony dostęp do źródeł finansowania będzie sporym ograniczeniem – powiedział Patrick O’Gorman, dyrektor działu rynków kapitałowych w CBRE.

 Patrząc na podział zainteresowania według sektorów, nadal dominuje rynek powierzchni biurowych i handlowych. Ponad jedna trzecia ankietowanych (35 proc.) inwestorów wskazała budynki biurowe jako główny obszar zainteresowania, jednak to obiekty handlowe o różnym profilu będą cieszyły się największą popularnością.

43 proc. ankietowanych planuje zakupy projektów handlowych, co oznacza prawie 10 proc. wzrost w porównaniu w ankietą z poprzedniego roku (34 proc. w 2010). Wśród wszystkich obiektów handlowych (centra, parki, outlety), najbardziej atrakcyjne okazują się być centra handlowe – 23 proc. inwestorów planuje zakupy w tym sektorze.

CB Richard Ellis’ European Investor Intentions 2011 ViewPoint – Plany europejskich inwestorów 2011 – raport – został oparty na elektronicznym badaniu ankietowym 350 wiodących inwestorów w Europie działających na rynku nieruchomości komercyjnych. Ankietowani odpowiedzieli na 6 pytań dotyczących ich preferencji i planów inwestycyjnych na rok 2011.

Źródło: CB Richard Ellis