Data dodania: 14/10/2015

PKP zakończyła budowę kolejnego innowacyjnego dworca systemowego. Nowy obiekt udostępniono podróżnym w Mławie. Koszt inwestycji wyniósł 3,6 mln zł i został pokryty ze środków własnych PKP oraz z państwowego budżetu. W budynku zastosowano ekologiczne rozwiązania, w tym również tzw. zielony dach.

Dworzec w Mławie to trzeci dworzec systemowy, który PKP oddała do użytku w tym roku. Budowę obiektu prowadziło Warmińskie Przedsiębiorstwo Budowlane. Nowy dworzec jest ekologiczny, funkcjonalny i lepiej zagospodarowany od poprzedniego. Budynek spełnia wszystkie funkcje związane z obsługą podróżnych. Pasażerowie mogą skorzystać z ogrzewanej poczekalni oraz nabyć bilet w zlokalizowanym wewnątrz okienku kasowym. Informacje o przyjazdach i odjazdach wyświetlane będą na specjalnych elektronicznych tablicach. Dla osób, które zamierzają zrobić niewielkie zakupy przed podróżą, udostępniono także kiosk Ruchu.

Udogodnienia dla podróżnych czekają również na zewnątrz obiektu. Przed budynkiem pojawiły się miejsca parkingowe, a pod wiatą stojaki dla rowerów oraz bankomat i paczkomat. Dla wygody podróżnych zamontowano także ławki.

Podobnie jak poprzednie IDS-y, dworzec w Mławie został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Tablice tyflograficzne i ścieżki prowadzące ułatwią komunikację w obrębie obiektu osobom niewidomym i niedowidzącym. Z myślą o osobach z ograniczonymi możliwościami poruszania się, zlikwidowano wszelkie bariery architektoniczne. Do potrzeb niepełnosprawnych dostosowano także dworcowe toalety.

- Obecnie na kolei trwa największy w historii program inwestycyjny. Jednym w jego elementów są nowoczesne, zmodernizowane dworce kolejowe – mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP. – Tylko w latach 2012-2015 oddamy do użytku niemal 90 przebudowanych obiektów. Nowy dworzec w Mławie pokazuje, że komfortowa podróż możliwa jest nie tylko w dużych miastach - dodaje.

Jedną z charakterystycznych cech dworców systemowych są ekologiczne rozwiązania. Nie zabrakło ich również na dworcu w Mławie. Obiekt wyposażony został w energooszczędne oświetlenie LED z czujkami obecności, ogniwa fotowoltaiczne do produkcji energii elektrycznej dla oświetlenia na zewnątrz oraz wentylację mechaniczną. Na mławskim dworcu pojawił się również tzw. zielony dach, który umożliwia gromadzenie pewnych ilości wody deszczowej oraz poprawia wilgotność powietrza w najbliższym otoczeniu.