Data dodania: 16/07/2010

Wraz z wieloma inwestycjami minionych pięciu lat niesamowicie wzrosła zarówno konkurencyjność miasta, jak i jego atrakcyjność oraz poziom innowacyjności i wynagrodzeń we wszystkich sektorach gospodarczych – przy jednoczesnym ograniczeniu bezrobocia. W efekcie poziom życia, dobrobyt i zadowolenie mieszkańców również zwyżkowały. W tej chwili Wrocław jest trzecią najbardziej cenioną narodową marką w kraju – mówi Dariusz Ostrowski, Prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. 

Magda Wójcicka (Kompas inwestycji): Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej powstała w 2005 roku w wyniku porozumienia ośmiu gmin aglomeracji. Kto był inicjatorem tej spółki? Jakie były jej założenia? 

Dariusz Ostrowski (Prezes ARAW S.A.): Od początku 2003 roku zaczęto prowadzić przygotowania do utworzenia podmiotu zajmującego się komplementarną i profesjonalną obsługą inwestorów. Początkowo inwestora wspierał każdorazowo przydzielany do projektu project manager – osoba pilotująca zarówno działania mające na celu przyciągnięcie inwestycji do Wrocławia, jak i sam proces inwestycyjny. Z czasem w strukturze Biura Prezydenta utworzono Dział Wspierania Inwestorów Zagranicznych. Zanim utworzono ARAW S.A. w Biurze Prezydenta powstał Zespół ds. kluczowych inwestycji. W ramach tego czteroosobowego zespołu już w 2004 roku Wrocław wysunął się na czoło najatrakcyjniejszych lokalizacji dla inwestycji krajowych i zagranicznych. Zespół ten zasilił powołaną w 2005 roku spółkę ARAW S.A. zarówno doświadczeniem, jak i kadrą. W 2005 roku Miasto Wrocław brało czynny udział w negocjacjach z sąsiednimi gminami w sprawie utworzenia Spółki Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A., której celem byłoby, zgodnie z wymogami ustawy o gospodarce komunalnej, zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej poprzez tworzenie warunków aktywizacji gospodarczej gmin znajdujących się w obrębie aglomeracji wrocławskiej. Przyczyniłoby się to do ożywienia rynków lokalnych i trwałego ograniczenia bezrobocia oraz prowadzenia innej działalności ważnej dla rozwoju gmin będących założycielami spółki. 

MW: Co Wrocław ma z tego połączenia? 

DO: Od początku istnienia spółki, dzięki doskonałej współpracy z polskim rządem i reprezentującą Ministerstwo Gospodarki Polską Agencją Inwestycji i Informacji Zagranicznych (PAIIZ) o Wrocławiu usłyszał praktycznie każdy zagraniczny inwestor biorący pod uwagę ulokowanie swojej działalności w Polsce. Od 2004 roku największe firmy zadeklarowały, że zainwestują we Wrocławiu ok. 4,5 mld euro. Stworzono 120 000 miejsc pracy, a dzięki wielotorowej współpracy UM z ARAW oraz licznymi podmiotami otoczenia biznesu udało się stworzyć silną i rozpoznawalną markę Wrocławia. Potwierdzają to nie tylko statystyki i doniesienia prasowe, ale przede wszystkim referencje zadowolonych inwestorów, którzy coraz częściej decydują się na rozszerzenie swojej dotychczasowej działalności. 

Wraz z wieloma inwestycjami minionych pięciu lat niesamowicie wzrosła zarówno konkurencyjność miasta, jak i jego atrakcyjność oraz poziom innowacyjności i wynagrodzeń we wszystkich sektorach gospodarczych – przy jednoczesnym ograniczeniu bezrobocia. W efekcie poziom życia, dobrobyt i zadowolenie mieszkańców również zwyżkowały. W tej chwili Wrocław jest trzecią najbardziej cenioną narodową marką w kraju. 

MW: Jakie korzyści z tego posunięcia czerpią gminy? Teraz jest ich już 23...

DO: Ostatnio przybył nam kolejny akcjonariusz, więc obecnie ARAW S.A. zrzesza 24 gminy. Staramy się dbać o ich potrzeby, udzielając im wsparcia i promując ich potencjał inwestycyjny oraz turystyczny. W tym celu ARAW zbiera informacje o nieruchomościach (działkach inwestycyjnych, halach produkcyjnych i magazynowych, powierzchniach biurowych) zlokalizowanych na terenie aglomeracji. Wiadomości te, na bieżąco aktualizowane, są przekazywane potencjalnym inwestorom rozważającym inwestycję w naszym regionie. Informacje o możliwościach inwestycyjnych są również prezentowane szerokiemu gronu odbiorców podczas konferencji krajowych i międzynarodowych, misji gospodarczych i targów. Na podstawie informacji przekazanych przez akcjonariuszy, przygotowywane są zestandaryzowane oferty inwestycyjne, które zamieszczane są w bazie danych zarówno ARAW-u, jak i PAIiIZ-u. Wspieramy akcjonariuszy prowadząc szeroko rozumiane doradztwo dla gmin zrzeszonych w Aglomeracji m. in. w przygotowywaniu strategii rozwojowych, pakietów wsparcia dla inwestorów, sposobów przyciągania inwestorów, budowy atrakcyjności regionu itd. Aktywnie pośredniczymy w kontaktach między inwestorami a przedstawicielami władz samorządowych. Obecnie realizujemy projekt tworzący produkt turystyczny Aglomeracja Wrocławska. Jego głównym celem jest przekonanie mieszkańców Wrocławia do spędzania wolnego czasu na terenie Aglomeracji Wrocławskiej. Mamy nadzieję, że przyniesie to dodatkowe korzyści naszym gminom partnerskim.

MW: Na jakie ułatwienia może liczyć przedsiębiorca, który zdecyduje się na rozwój właśnie na terenie Aglomeracji Wrocławskiej? 

Tomasz Gondek (Dyrektor ds. Projektów ARAW): Pomoc w aspektach administracyjnych ze strony ARAW dotyczy między innymi wsparcia inwestorów w procedurach administracyjnych i kontaktach z władzą samorządową. Oferując ONE-STOP-SHOP MANAGEMENT, ARAW wspomaga przedsiębiorców w uzyskiwaniu wszelkich pozwoleń i zezwoleń (np. pozwolenia środowiskowe, pozwolenia na budowę, konsularno-wizowe itd.). W trosce o indywidualne potrzeby danego inwestora, ARAW wyznacza menedżera projektu, który „prowadzi” danego przedsiębiorcę przez poszczególne procedury współpracując z licznym instytucjami partnerskimi. Podstawę sprawnej współpracy i realizacji kluczowych przedsięwzięć inwestycyjnych stanowi networking. Warto wspomnieć, że dzięki pośrednictwu ARAW, inwestor może liczyć nie tylko na wsparcie w procesie rekrutacyjnym, kampanii promocyjnej i kontakt z mediami, ale przede wszystkim doradztwo w tak kluczowych kwestiach jak pomoc publiczna czy też inne formy wsparcia ujęte zwyczajowo w specjalnym pakiecie zachęt. 

MW: Co jeszcze ułatwia ARAW? 

TG: Spółka występuje często jako organ opiniodawczy lub negocjator warunków pozyskania wsparcia finansowego, zarówno na szczeblu regionalnym, jak i państwowym (współpraca z PAIIZ, Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi, władzami miasta czy uczelniami). Doradztwo biznesowe obejmuje także dostarczanie inwestorowi szczegółowych informacji o lokalnym rynku – mam tutaj na myśli analizy i raporty – obranie optymalnego modelu biznesowego, wskazanie zaufanych radców prawnych czy też firm consultingowych. W ramach współpracy pomiędzy UM i ARAW na bieżąco tworzony jest bank ofert nieruchomości dla inwestorów (są to nieruchomości zarówno gminne, jak i prywatne). Obsługując inwestora Wrocław identyfikuje jego potrzeby i oferuje mu konkretne nieruchomości wraz z pełną obsługą doradczą. Oferty nieruchomości to nie tylko oferty typu greenfield i brownfield (grunty), ale również powierzchnie biurowe. ARAW systematycznie aktualizuje bazę danych dotyczącą nieruchomości, by móc zaoferować inwestorom najbardziej kompleksową ofertę. Nasza Agencja częstokroć współpracuje w tym zakresie z agencjami obrotu nieruchomości. 

MW: W ubiegłym roku we Wrocławiu powstał Akcelerator Designu. To inicjatywa, która ma na celu promocję dobrego wzornictwa i efektywnych sposobów tworzenia produktów. Dlaczego dobry design jest tak istotny? 

Marcello Murgia (Specjalista w Zespole Projektów Inwestycyjnych ARAW S.A.): Wraz z naszymi partnerami wybraliśmy wzornictwo przemysłowe, ponieważ ta tematyka generuje ogromny potencjał do innowacyjnego zagospodarowania. Ponadto, wzornictwo przemysłowe połączone z innymi branżami, takimi jak ekologia czy przemysł spożywczy spowoduje, że powstaną nowe technologie i produkty mające zastosowanie komercyjne. 

Choć są u nas doświadczeni twórcy i rozwinięty przemysł, badania wskazują na duży niewykorzystany potencjał, któremu brakuje impulsu. By móc uruchomić siłę napędową miasta, potrzebne są nowatorskie rozwiązania techniczne oraz obiecujące i stwarzające duże perspektywy wsparcie nowych technologii. Współpraca oparta na korzystaniu z kapitału doświadczeń twórców, technologii, usług doradczych i know-how na rzecz opracowania nowego wzoru przemysłowego lub użytkowego oraz wdrożenia tego wzoru do produkcji. 

Wynika to z faktu, że wzornictwo jest nierozerwalnie związane z biznesem. Odnosi się ono zarówno do procesu tworzenia przedmiotów, jak i usług. Zatem coraz częściej słyszymy o projektowaniu ruchu turystycznego czy współuczestnictwie designu w budowaniu wiedzy.

Wzornictwo przemysłowe jest dziedziną, która tworzy wartości kulturowe i przynosi konkretny zysk. Jego stosowanie to element innowacyjności. Wiedza o tym, jak ergonomia, funkcjonalność czy ekologia wpływają na nasze codzienne życie przekłada się na świadome otaczanie się przedmiotami i usługami. 

MW: W ramach Akceleratora Designu miały być realizowane projekty stymulujące współpracę przedsiębiorstw ze środowiskami akademickimi, wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy środowiskiem przedsiębiorców i designerów, architektów i inżynierów. Jak to się udaje?

MM: Chcemy przekonać lokalnych przedsiębiorców, że nie da się zaistnieć na rynku bez dobrze zaprojektowanych, ergonomicznych produktów. Współpraca pomiędzy różnymi środowiskami jest warunkiem do skutecznego wykorzystania designu jako narzędzia promocji gospodarczej i kulturalnej. Ponadto wdrożenie projektantów do świata biznesu ma za zadanie zbudować potencjał Dolnego Śląska oparty na wzornictwie. W sposób wręcz naturalny producenci powinni uświadamiać sobie potrzebę kooperacji z projektantami, dlatego też powinniśmy stworzyć więcej szans dla młodych projektantów tak, aby mogli przejść przez pełen proces projektowy od idei produktu aż do etapu wdrożenia do produkcji. Wierzymy, że ta współpraca została już owocnie zapoczątkowana i że wraz ze wzrostem świadomości znaczenia designu będziemy mogli się spodziewać coraz liczniejszych przykładów współpracy mającej dużej siły przebicia. 

Dziękuję za rozmowę. 

FOT.: Dworzec Główny we Wrocławiu

(ŹRÓDŁO: PKP S.A.)