Data dodania: 30/12/2008
Nie wolno w reklamach zachwalać produktu ani usługi jako zatwierdzonych przez urzędników lub polecanych przez ekspertów, jeśli nie jest to prawda. Podkreśla to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nałożył 7 tys. zł kary na Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD). Chodziło o katalog-załącznik do kodeksu dobrych praktyk PZFD opublikowany w Internecie w grudniu 2007 r. Związek określił w nim zasady umowy deweloperskiej. W reklamie tego katalogu PZFD ogłaszał, że uzyskał on akceptację UOKiK, co było niezgodne z prawdą. Urzędnicy zaakceptowali tylko stworzony wcześniej kodeks dobrych praktyk, ale nie dodany do niego katalog. Zdaniem UOKiK podanie tej nieprecyzyjnej informacji miało znaczenie dla konsumentów przy wyborze kontrahenta, tym bardziej że katalog zawierał kontrowersyjne zapisy, m.in. o możliwości zmiany powierzchni mieszkania. Teraz związek musi umieścić decyzję prezesa UOKiK na swojej stronie internetowej na sześć miesięcy, a jej sentencję ogłosić w gazetach. UOKiK powołał się na obowiązującą już ponad rok ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206 ze zm.). Ustawa uznaje za wprowadzanie w błąd m.in. rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji. Art. 7 pkt 3 ustawy przewiduje, że nieuczciwą praktyką rynkową w każdych okolicznościach jest wprowadzanie w błąd poprzez twierdzenie, że kodeks dobrych praktyk został zatwierdzony przez organ publiczny lub inny organ, jeśli jest to niezgodne z prawdą. UOKiK przytoczył też sondaż TNS OBOP, z którego wynika, że 44 proc. konsumentów nie odróżnia, które informacje w reklamach są prawdziwe.