Data dodania: 16/02/2016

Według najnowszego raportu firmy Cushman & Wakefield pt. Property Times, w 2015 roku rynek powierzchni handlowych w Polsce powiększył się o prawie 650 000 mkw. Otwarto 23 nowe obiekty handlowe.

Jak wynika z wyliczeń firmy Cushman & Wakefield, w 2015 roku oddano do użytku około 650 000 mkw., powierzchni handlowej, z czego 85% (551 000 mkw.) przypadło na tradycyjne formaty centrów handlowych i parków handlowych, a pozostałe 98 000 mkw. na magazyny handlowe. Zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosły na koniec 2015 r. 13,23 mln mkw. Aż 73% powierzchni, tj. 9,67 mln mkw., znajduje się w 404 tradycyjnych centrach handlowych. Magazyny handlowe stanowią 18% zasobów, łącznie 2,4 mln mkw. powierzchni. Powierzchnia w parkach handlowych (47 obiektów), blisko 1 mln mkw., obejmuje 7% zasobów, natomiast 13 centrów wyprzedażowych (210 tys. mkw.) to 2% rynku nowoczesnych powierzchni handlowych.

W ubiegłym roku otwarto 23 nowe obiekty handlowo-usługowe i rozbudowano 15 istniejących obiektów. Więcej powierzchni weszło na rynek w drugiej połowie roku. Największe nowe obiekty otwarte w 2015 r. to Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys. mkw.), Sukcesja w Łodzi (46 tys. mkw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. mkw.), czy Galeria Galena w Jaworznie (31 tys. mkw.). Mniejsze obiekty otwarto m.in. w Jeleniej Górze (Nowy Rynek, 24 tys. mkw.) czy w Starogardzie Gdańskim (Galeria Neptun, 25 tys. mkw.). W Warszawie przybyło 57 000 mkw. dzięki zakończeniu budowy trzech projektów: MODO (16 000 mkw.), Ferio Wawer (12 300 mkw.) i Plac Vogla (5 160 mkw.) oraz rozbudowie CH Wola Park (17 500 mkw.) i Factory Ursus (6 000 mkw.). Nowe obiekty ukończone w ubiegłym roku to pierwsze centra handlowe otwarte w stolicy od 2013 roku.

W wyniku rozbudowy istniejących obiektów przybyło 135 000 mkw. nowej powierzchni centrów handlowych. Centrum Bielany we Wrocławiu powiększyło się o 35 000 mkw. i zmieniło nazwę na Aleja Bielany – obecnie jest to największy kompleks handlowy w Polsce o łącznej powierzchni 145 000 mkw. Przebudowę przeszły także m.in. Ogrody w Elblągu, Wola Park w Warszawie, Magnolia Park we Wrocławiu. Rozbudowy stanowiły aż 27% podaży w 2015 roku, co jest dużą zmianą w porównaniu z poprzednimi latami, kiedy ich udział w podaży wynosił średnio 20%.

Obecnie w budowie znajduje się ok. 700 000 mkw. powierzchni handlowej, której otwarcie planowane jest do końca 2017 roku. 450 000 mkw. ma zostać oddane do użytku już w 2016 roku. 55% z tej powierzchni powstaje w największych aglomeracjach, a 40% w miastach poniżej 100 000 mkw. Pozostałe 5% w mniejszych miastach regionalnych. Największymi centrami handlowymi w budowie, które otworzą się w tym roku, są Posnania w Poznaniu (99 000 mkw.) i Galeria Metropolia w Gdańsku (34 000 mkw.).