Data dodania: 21/01/2016

W minionym roku oddano do użytku 502 tys. mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych - najwięcej od 2009 r., a dalsze 566 tys. mkw. jest w budowie – wylicza międzynarodowa firma doradcza JLL.

- To był bardzo intensywny rok na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. W ciągu 12 miesięcy do użytku oddano aż 502 tys. mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych, znacznie więcej niż w 2014 r., kiedy rynek wzbogacił się o 332 tys. mkw. i jednocześnie najwięcej od 2009 r. Zgodnie z zapowiedziami deweloperów 2016 będzie spokojniejszy pod względem nowych otwarć – jeśli plany zostaną zrealizowane w terminie, rynek może urosnąć o 358 tys. mkw. w ramach centrów handlowych – informuje Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL.

Łącznie, w 2015 r. polski rynek handlowy wzbogacił się o 651,4 tys. mkw. powierzchni handlowej w ramach centrów handlowych (wspomniane 502 tys. mkw.), wyprzedażowych (21,3 tys. mkw.), parków handlowych (30,8 tys. mkw.) oraz wolnostojących magazynów handlowych (97,3 tys. mkw.). W Bydgoszczy powstały Zielone Arkady, w Łodzi wbudowano Sukcesję, w Lublinie otworzyły się Tarasy Zamkowe, we Wrocławiu rozbudowano Aleję Bielany, a w Jaworznie uruchomiono Galerię Galena.

- Jednym z ciekawszych trendów na rynku jest rozwój oferty usługowej i zakupowej w ramach ważnych węzłów transportowych, takich jak dworce kolejowe, cechujące się dużym przepływem pasażerów, czyli potencjalnych klientów. Ponadto, rewitalizacje i rozbudowy istniejących obiektów to nadal istotne zjawisko na polskim rynku handlowym. Są one odpowiedzią na starzenie się nieruchomości, rosnącą konkurencję i zmieniające się oczekiwania klientów - zaznacza Marta Augustyn, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Na początku 2016 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,01 mln mkw. w ramach takich formatów jak: centra handlowe – 9,28 mln mkw. (71%), parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe – 3,52 mln mkw. (27%) oraz centra wyprzedażowe – 0,21 mln mkw. (2%).

Od początku 2015 r. średnie nasycenie powierzchnią w ramach centrów handlowych w Polsce wzrosło z 229 do 241 mkw. na 1 tys. mieszkańców. Po ukończeniu wszystkich centrów handlowych będących obecnie w budowie, wskaźnik ten osiągnie wartość 256 mkw.– powyżej średniej europejskiej (202 mkw.), jednak wciąż poniżej średniej dla krajów Europy Zachodniej (262 mkw.)

- Ogółem 566 tys. mkw. powierzchni w ramach centrów handlowych jest w budowie, czyli o 20% mniej niż było w analogicznym okresie roku poprzedniego. Najwięcej powierzchni powstaje w głównych aglomeracjach - dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk. Największe centra handlowe w budowie to: Posnania w Poznaniu, Wroclavia we Wrocławiu, Galeria Północna w Warszawie i Forum Gdańsk w Trójmieście.

Bardzo istotnym trendem jest rozszerzenie oferty pozazakupowej w centrach handlowych. - Coraz ważniejsza staje się oferta gastronomiczna, rozrywkowa czy kulturalna w polskich centrach handlowych. Galerie handlowe zaczęły pełnić także istotną rolę w społecznościach lokalnych, przejmując funkcje niekomercyjne. Przykładami takich działań są otwarcia biur coworkingowych, bibliotek, oddziałów urzędów miejskich, placówek pocztowych, czy teatrów. Usługi te pełnią podwójną rolę – z jednej strony wypełniają wolne przestrzenie, a z drugiej – zwiększają odwiedzalność podczas mniej popularnych godzin - wyjaśnia Anna Bartoszewicz-Wnuk.