Data dodania: 28/11/2011

Siedem mniejszych miast centralnej Polski odznacza się wysokim potencjałem inwestycyjnym na rynku powierzchni handlowych - wynika z najnowszej analizy Colliers International zatytułowanej – „Nowe szlaki na handlowej mapie Polski – nieodkryty potencjał mniejszych miast”. 

Raport zawiera przegląd rynków handlowych w miastach o liczbie ludności od 30 do 100 tys. Miasta analizowane są pod względem istniejącej i planowanej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej oraz wskaźników ekonomicznych, takich jak stopa bezrobocia i siła nabywcza mieszkańców.

Pruszków, Otwock, Grodzisk Mazowiecki i Sochaczew zostały wskazane jako najbardziej atrakcyjne lokalizacje dla kolejnych inwestycji handlowych w województwie mazowieckim. Natomiast w województwie łódzkim potencjałem charakteryzują się Zgierz, Kutno i Wieluń.

Raport zostanie opublikowany w sześciu częściach. Pierwsza obejmuje centralną Polskę, czyli  województwa mazowieckie i łódzkie.

Na podstawie wyników analizy stworzona została mapa wytyczająca nowe „szlaki handlowe” obejmujące miasta charakteryzujące się wysokim potencjałem ze względu na ograniczoną ilość nowoczesnej powierzchni handlowej oraz korzystne parametry ekonomiczne.

Rynki handlowe w mniejszych miastach istotnie różnią się od siebie zarówno pod względem stopnia rozwoju, jak i lokalnych uwarunkowań, w związku z czym dosyć trudno je porównywać i uzyskać miarodajne wyniki. Jednak istnieją pewne kluczowe czynniki, które determinują sukces planowanej inwestycji w danej lokalizacji, należą do nich m.in. nastawienie władz lokalnych, rozwój infrastruktury, dostępność gruntów czy zwyczaje zakupowe mieszkańców. Są to istotne elementy, które mogą bardzo ułatwić realizację inwestycji bądź przeciwnie – uczynić ją wręcz niemożliwą. Mapa nowych „szlaków handlowych” może stanowić pierwszy krok do wskazania miejsc charakteryzujących się wysokim potencjałem, który może przełożyć się na sukces inwestycji.

- Takie potencjalne luki stanowią ciekawą alternatywę dla większych miast, które są już względnie nasycone po d względem istniejącej powierzchni handlowej. Mniejsze miejscowości stanowią ciekawą opcję dla inwestorów, którzy chcą zaistnieć w nowych, perspektywicznych lokalizacjach - mówi Dominika Jędrak, Dyrektor Działu Badań i Doradztwa w Colliers International.