Data dodania: 15/04/2015

Zawarto porozumienie w sprawie powstania Nowej Mariny Gdynia. Projekt zakłada realizację przez Polski Związek Żeglarski, przy współudziale gdyńskich klubów żeglarskich oraz Związku Harcerstwa Polskiego, nowoczesnego kompleksu przy nabrzeżu Beniowskiego. Pierwszą nagrodę w konkursie na projekt koncepcyjny Nowej Mariny w Gdyni uzyskał zespół architektoniczny Kwadrat.

Podpisane porozumienie formalnie pozwala rozpocząć inwestycję, którą poprowadzi spółka Nowa Marina Gdynia. Według planów, do 2018 roku powstanie profesjonalne zaplecze dla uprawiania żeglarstwa oraz sportów wodnych. Szacowany koszt inwestycji to 160 mln złotych.

Projekt koncepcyjny inwestycji Nowa Marina Gdynia przygotowało Studio Kwadrat, wiz. materiały prasowe

- To bardzo ważny moment, który krystalizował się przez wiele lat. Basen żeglarski i budynki do niego przylegające  budzą najpiękniejsze i najważniejsze skojarzenia z naszym miastem, a jednocześnie są jednym z najczęściej prezentowanych fragmentów, ikoną Gdyni. Dlatego modernizacja tej przestrzeni jest dla nas niesłychanie ważna i cenna. Staje się to możliwe, mimo bardzo skomplikowanego stanu prawnego - tłumaczy Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.    

Podpisanie porozumienia oznacza, że można przygotować biznesplan inwestycji, zadbać o finansowanie, czy uzyskać pozwolenie na budowę. Gdyńska Rada Miasta musi uchwalić plan zagospodarowania przestrzennego dla tego miejsca. Realnie oznacza to, że budowa może rozpocząć się w styczniu lub lutym 2016 roku. Na początek konieczne będzie rozebranie dotychczasowych obiektów i przeprowadzkę na około 24 miesiące dotychczasowych rezydentów mariny.

W ramach inwestycji zostanie zagospodarowany teren o powierzchni ok. 6200 mkw., w tym 2500 mkw. z przeznaczeniem na miejsca parkingowe i place manewrowe zlokalizowane od strony mariny. Powierzchnia zabudowy wyniesie  9200 mkw., użytkowa zaś 32000 mkw. Obiekt będzie się składał z czterech kondygnacji naziemnych oraz jednej kondygnacji podziemnej - garażowej. W hali znajdzie się 240 miejsc postojowych.

Realziacja projektu ma rozpocząć się na początku 2016 r., wiz. materiały prasowe

W obiekcie znajdą się powierzchnie biurowe dedykowane do obsługi portu jachtowego, sale szkoleniowe, zaplecze sanitarne o wysokim standardzie. Ważnym elementem zespołu jest część hotelowa, w ramach której do dyspozycji turystów oddanych zostanie około 200 klimatyzowanych pokoi, każdy z widokiem na morze. Powstanie również profesjonalne centrum fitness z częścią spa.

Projekt koncepcyjny inwestycji powstał w gdyńskim zespole architektonicznym Kwadrat pod kierunkiem Jacka Droszcza. Wykonanie budynku planuje się w technologii tradycyjnej w oparciu o żelbetowe elementy konstrukcyjne i ściany murowane. Obiekt zostanie ustawiony frontem do Alei. Jana Pawła II oraz nabrzeża mariny. Od strony alei elewacja będzie tworzyła jedną bryłę o takiej samej wysokości, formą architektoniczną nawiązującą do okolicznej modernistycznej zabudowy miasta Gdyni. Do wykonania elewacji zostaną wykorzystane: szkło, elementy ceramiczne i kamienne takie jak wapień czy piaskowiec a także tynki cienkowarstwowe. Przewiduje się, iż budynek od strony mariny będzie miał układ dwubryłowy – na pierwszym planie bryła hangarów jachtowych, na drugim planie wyższa bryła budynku głównego. Dachy wszystkich budynków będą płaskie, na których zorganizowane zostaną tarasy widokowe, przynależne do części hotelowych, biurowych bądź gastronomicznych.

Ważnym kontekstem architektonicznym tego miejsca jest samo nabrzeże Mariny. Od tej strony budynek przybiera formę bardziej rzeźbioną, dostosowaną do potrzeb klubów żeglarskich, poprzez założenie wewnętrznych dziedzińców niezbędnych do zimowania jachtów oraz wysuniętych hangarów dla łodzi. Dzięki bezpośredniemu dostępowi od strony nabrzeża, poszczególne kluby żeglarskie będą mogły prowadzić swoją działalność statutową.

Z uwagi na niezwykłą atrakcyjność lokalizacji wzdłuż pierzei Alei Jana Pawła II będącej naturalnym przedłużeniem Skweru Kościuszki, zaprojektowane zostały przeszklone fronty parteru budynku mieszczącego funkcje usługowe, handlowe oraz gastronomiczne. Ze względu na znaczną długość elewacji od strony Alei Jana Pawła II, wprowadzone zostały przejścia – pasaże przez środek budynku na poziomie parteru, łączące aleje z bulwarem portowym.