Data dodania: 12/04/2022

Podpisano umowę na sfinansowanie prac przygotowawczych do budowy Drogi Czerwonej, która połączy Port Gdynia z obwodnicą Trójmiasta. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekaże 20 mln zł, a całkowity koszt inwestycji wycenia się na 2,7 mld zł.

Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Trasa ma zastąpić niszczejącą Estakadę Kwiatkowskiego. Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, czyli bezpośredniego łącznika z Obwodnicą Trójmiasta, to 2,7 mld zł. Koszty procesu przygotowawczego, które zostaną sfinansowane przez spółkę CPK, to ok. 20 mln zł. Budowa Drogi Czerwonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma potrwać ok. 5 lat.

Wariant Drogi Czerwonej, która zapewni połączenie Portu Gdynia z trasą ekspresową S6. Wiz. CPK

Finansowanie prac przygotowawczych dla budowy Drogi Czerwonej zostało przewidziane w Programie Społeczno-Gospodarczym CPK, który wchodzi w skład Programu Wieloletniego CPK. Ten ostatni zapewnia finansowanie do 2023 r. prac przygotowawczych na potrzeby inwestycji lotniskowych, kolejowych i drogowych CPK.

–  Droga Czerwona przebiegać będzie w obszarze silnie zurbanizowanym, z którego na co dzień korzystają przede wszystkim mieszkańcy Gdyni, ale również lokalni i krajowi przedsiębiorcy. Jest to więc niezwykle złożony obszar do analiz, ale i projekt niezbędny dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski. Inwestycja przyczyni się do poprawy przepustowości i bezpieczeństwa transportu towarów pomiędzy Portem Gdynia a siecią dróg szybkiego ruchu - skomentował Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. dodał Szef GDDKiA.
 
Dla ułatwienia obsługi trójmiejskich portów istotne znaczenie będą miały przygotowywane kolejowe inwestycje pasażerskie CPK, które uwolnią przepustowość dla przewozów cargo. Kluczowa jest budowa tzw. CMK-Północ, czyli wydłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK do Gdańska (docelowo umożliwi ona czas przejazdu z Trójmiasta do Warszawy w 1 godz. 45 min, a do CPK w półtorej godziny), a także modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska

Inwestycje kolejowe w rejonie Portu Gdynia przyczynią się w przyszłości do połączenia z siecią budowaną w ramach CPK (w tym z węzłem w sąsiedztwie Portu Solidarność). Towary przypływające na statkach będą mogły być przeładowywane w Porcie na tory, następnie dojeżdżać do Gdańska, a tam linią kolejową CPK (tzw. „szprychą” nr 1), czyli CMK-Północ dojeżdżać do Portu Solidarność i zlokalizowanego w jego sąsiedztwie intermodalnego terminala przeładunkowego.
 
Centralny Port Komunikacyjny to nowy system transportowy, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie Port Solidarność oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 „szprych” CPK. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 tys. km nowych linii kolejowych