Data dodania: 20/01/2020

Na budowie kolejowego tunelu Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec pojawi się maszyna drążąca TBM. Swoją pracę rozpocznie w połowie roku. Cała inwestycja za ponad 1,7 mld zł będzie realizowana przez ok. 2 lata.

Duże elementy ok. 650-tonowej maszyny TBM - mechanicznego kreta o 8,76 m średnicy i 95 m długości - są już na placu budowy tunelu kolejowego przebiegającego pod centrum Łodzi.  Najcięższy ma wagę ok.100 ton. To łożysko napędowe głowicy, część głównego napędu. Pozostałe ciężkie elementy to m.in. centralna część głowicy skrawającej (65 ton) i dolna część płaszcza obudowy TBM (70 ton).

Równocześnie trwa transport mniejszych części - m.in. części kabiny sterowniczej dla operatora maszyny TBM, urządzenie do rozładunku tubingów (półokrągłe elementy obudowy tunelu, które połączone tworzą pierścień) oraz elementy czoła tarczy. Do końca stycznia wszystkie elementy mają być w Łodzi.

Drążenie tuneli rozpocznie się w połowie 2020 r. TBM będzie poruszać się z prędkością około 10-15 metrów dziennie. Maszyna będzie drążyła tunel, usuwała ziemię i montowała żelbetowe elementy konstrukcji. Drążenie tunelu małą tarczą rozpocznie się z komory przy ul. Długosza w kierunku ul. Stolarskiej. Długość pierwszego odcinka wynosi ok. 550 m. Między ulicami Stolarską i Odolanowską, gdzie prace budowlane ruszyły pod koniec ubiegłego roku, będzie usytuowana komora dla dużej tarczy TBM, która będzie drążyła tunel w stronę stacji Łódź Fabryczna.

Inwestycja obejmie budowę dwutorowego tunelu o długości ok. 3 km od stacji Łódź Fabryczna, przez przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Polesie do rejonu ulicy Odolanowskiej, a także cztery tunele jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km, biegnące od komory rozjazdowej przy ulicy Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. W centrum Łodzi powstaną dwa nowe, podziemne przystanki: Łódź Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki) oraz Łódź Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej/ Karskiego). Całkowita długość torów wyniesie ok. 17 km. Zakończenie inwestycji planowane jest do 2022 roku.