Data dodania: 26/01/2010

Realizacja trzypoziomowego węzła wchodzi w nowy etap. Wkrótce rozpocznie się budowa betonowej „wanny”, w której znajdą się jezdnie Al. Jerozolimskich, oraz stawianie kolejnych podpór pod estakady. 

Od rozpoczęcia budowy węzła Alej Jerozolimskich z ulicą Łopuszańską minął właśnie rok. Rejon skrzyżowania przeobraził się w plac intensywnie prowadzonych robót. Przy realizacji inwestycji pracuje w miesiącu średnio 200 osób. Najbardziej zauważalne są prace przy powstającej estakadzie, która prowadzić będzie z Alej Jerozolimskich od strony Pruszkowa w ulicę Łopuszańską. Część podpór jest już gotowa. Na fragmencie estakady wykonano już zbrojenie i betonowanie ustroju nośnego. Dzięki zmianom w organizacji ruchu rozpoczną się wkrótce prace przy palowaniu pod drugą z estakad – jej podpory przewidziano bowiem w miejscu dotychczas funkcjonującej jezdni ulicy Łopuszańskiej. Trwające prace to również przebudowa ulicy Krańcowej, budowa dróg tymczasowych i technologicznych, przebudowa mediów podziemnych – w tym sieci teletechnicznych, energetycznych, sieci gazowej i wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Rozpoczęło się także wykonywanie ścian szczelinowych zabezpieczających wykop, którym w przyszłości przebiegną jezdnie Alej Jerozolimskich. 

Wysokość budowanego węzła to ponad 15 metrów. Tyle zgodnie z projektem dzieli estakady od najniżej położonego elementu węzła, czyli jezdni Alej Jerozolimskich. Konieczność przeprowadzenia licznych robót zlokalizowanych do kilkunastu metrów pod poziomem gruntu oznacza, że przez najbliższe miesiące większość prac nie będzie widoczna dla osób poruszających się w rejonie inwestycji. 

Kto, co i kiedy wybuduje
 
Budowę węzła na zlecenie Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych realizuje firma STRABAG. Umowa na kwotę około 160 mln zł została podpisana w maju 2009 roku i przewiduje zakończenie prac w ciągu 24 miesięcy. Oznacza to, że skrzyżowanie Alej Jerozolimskich z ulicą Łopuszańską już w przyszłym roku będzie bezkolizyjne. 

Powstający węzeł będzie miał trzy poziomy. Długość przebudowywanego odcinka Alej Jerozolimskich wynosi 656 m, w tym w wykopie – w konstrukcji wanny żelbetowej – 226 m. Dwie jezdnie główne w ciągu Alej Jerozolimskich będą miały po trzy pasy ruchu. Na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich, Łopuszańskiej i Kleszczowej w poziomie terenu powstanie rondo, a nad nim dwie estakady o długości 225 i 206 m. Jedna będzie prowadziła z Łopuszańskiej w lewo w Aleje Jerozolimskie, a druga z Alej Jerozolimskich z kierunku Pruszkowa w prawo, w ulicę Łopuszańską. Wybudowane zostaną chodniki i ścieżki rowerowe o łącznej długości 3 km. Staną też tutaj ekrany akustyczne o wysokości od 4 do 6 m. Na odcinku 356 m przebudowana zostanie też ulica Krańcowa, na której powstaną miejsca parkingowe i dodatkowe pasy do skrętu w lewo na skrzyżowaniu. Po wschodniej stronie ulicy Łopuszańskiej wybudowana będzie jezdnia zbiorcza, łącząca ulicę Światową z ulicą Jutrzenki 

A w przyszłości wylotówka 

Przebudowane Aleje Jerozolimskie mają być w przyszłości nową trasą wyjazdową z Warszawy w kierunku Krakowa i Katowic. W pobliżu skrzyżowania z ulicą Łopuszańską Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje rozpocząć budowę trasy Salomea-Wolica, czyli właśnie nowego wyjazdu z miasta. Droga rozpocznie się w węźle Salomea, położonym w Alejach Jerozolimskich około 600 m od ul. Łopuszańskiej i dalej pobiegnie w kierunku Wolicy, gdzie podzieli się na dwie trasy – S7 do Krakowa i S8 do Katowic. 
Na początku czerwca GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na budowę drogi ekspresowej Salomea-Wolica od granicy miasta (rejon węzła „Opacz") do węzła „Łopuszańska" oraz węzła „Salomea" (skrzyżowanie drogi Salomea - Wolica z Al. Jerozolimskimi i ul. Nowolazurową). Planowany termin realizacji budowy drogi na długości ok. 1,95 km to listopad 2010 – sierpień 2012 (z zapewnieniem przejezdności na 31 maja 2012 roku). 

Modernizacja Alej Jerozolimskich postępuje od kilku lat. Wiosną 2008 r. oddano do użytku rondo i estakady przy ul. Popularnej (koszt ok. 64 mln zł), w październiku 2006 r. przy ul. Mszczonowskiej (koszt ok. 46 mln zł). Jeszcze wcześniej przebudowane zostało rondo Zesłańców Syberyjskich. Powstał też nowy wiadukt nad koleją radomską. Modernizacja Alej Jerozolimskich jest współfinansowana ze środków unijnych. 

ŹRÓDŁO: UM Warszawa

 

 

 

 

 

 

fot. Projekt węzła Łopuszańska - Kleszczowa