Data dodania: 21/01/2014

Eksperci Jones Lang LaSalle podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec 2013 r. oraz zaprezentowali prognozy rozwoju na 2014. Po widocznym spowolnieniu w 2012 r., 2013 przyniósł znaczny rozwój rynku. Sektor centrów handlowych w ubiegłym roku powiększył się o 459 000 mkw. (275 000 mkw. w IV kw.).

Nowe centra handlowe otwierano w ub. Roku zarówno w głównych aglomeracjach - m.in. w Aglomeracji Katowickiej (Galeria Katowicka i Europa Centralna), Poznaniu (Poznań City Center), Krakowie (Galeria Bronowice), Trójmieście (Riviera czyli rozbudowa centrum Wzgórze) czy Warszawie (Plac Unii City Shopping), jak również w małych i średnich miastach – Nowym Sączu (Trzy Korony), Łomży (Galeria Veneda), Inowrocławiu (Galeria Solna), Chojnicach (Brama Pomorza) czy Czechowicach-Dziedzicach (Stara Kablownia).

Na koniec 2013 r. powierzchnia najmu w nowoczesnych obiektach handlowych wyniosła 11,8 mln mkw., z czego prawie 8,5 mln mkw. (72%) przypadało na centra handlowe; 1,3 mln mkw. na parki handlowe; 1,85 mln mkw. na wolnostojące magazyny handlowe; a 163 000 mkw. na centra wyprzedażowe. Wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu w centrach handlowych wzrósł o 12 mkw. do poziomu 220 mkw. / 1 000 mieszkańców.

W ciągu 2013 r. czynsze za powierzchnie typu „prime” (najlepsze lokale o pow. ok. 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych), utrzymywały się na stabilnym poziomie. Tradycyjnie najwyższe stawki odnotowuje się w Warszawie, gdzie w ciągu ubiegłego roku czynsze „prime” wzrosły nieznacznie o ok. 5% do 85 – 100 euro za mkw. miesięcznie, w efekcie rekomercjalizacji przeprowadzonych w wiodących galeriach handlowych.

- 2014 będzie drugim z rzędu bardzo intensywnym rokiem na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Deweloperzy centrów handlowych pozostają aktywni –w budowie jest 610 000 mkw., z czego ok. 500 000 mkw. to podaż zapowiadana na ten rok. Wśród największych obiektów planowanych na 2014 należy wymienić Atrium Felicity i Tarasy Zamkowe w Lublinie, Galerię Warmińską w Olsztynie, Galerię S w Siedlcach czy Galerię Amber w Kaliszu. Rozwinie się oferta handlowa w województwach na wschodzie kraju; a także w miastach nie przekraczających 100 tys. mieszkańców. Nadal istotnym trendem będzie rozbudowa istniejących obiektów, zwłaszcza starszej generacji, w celu umocnienia ich pozycji na lokalnych rynkach – uważa Edyta Potera, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, Jones Lang LaSalle.

W latach 2014 – 2015 powiększą się m.in.: Galeria Pomorska (Bydgoszcz), Ogrody (Elbląg), Atrium Copernicus (Toruń), Magnolia Park (Wrocław), Gemini Park (Bielsko-Biała), Galeria Sudecka (Jelenia Góra).

Wybierając nowe lokalizacje, najemcy nadal będą preferować istniejące obiekty istniejące o ugruntowanej pozycji. - Najsilniejszym popytem w dalszym ciągu będą cieszyć się wiodące obiekty w największych aglomeracjach, chociaż najemcy interesują się również dobrej jakości obiektami na mniejszych rynkach. Właściciele centrów o słabszej pozycji oraz tych znajdujących się w miastach o wysokim stopniu nasycenia powierzchnią handlową, powinni być przygotowani do optymalizacji stawek czynszowych - dodaje Edyta Potera.