Data dodania: 16/01/2014

Firma badawcza IBP Research, specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, opracowała kolejny raport na temat dystrybucji materiałów budowlanych obecnie i na przestrzeni ostatnich lat.

Jak wynika z opracowania, rynek materiałów budowlanych wart był w 2012 roku ok. 46 400 mld zł. Po odliczeniu sprzedaży bezpośredniej, sam rynek dystrybucji wyniósł 38 400 mld zł. Rynek dystrybucji spadł o 5,8% w roku 2012. Wg Raportu IBP Research, w 2013 roku zmniejszył się o dalsze 7,9%. Największe przyrosty sprzedaży dystrybutorzy materiałów budowlanych osiągali w latach 2006-2008, a największą wartość bezwzględną rynek osiągnął w roku 2011.

Rynek dystrybucji tworzą: hurtownie i składy ogólnobudowlane, supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. Według autorów raportu IBP Research, w latach 2006-2013 udział hurtowni spadł z 67% na 54%, udział supermarketów wzrósł z 25% na 38%, udział sklepów specjalistycznych utrzymuje się na stałym poziomie ok. 9%.

Wśród sieci supermarketów budowlanych dominuje Castorama (37% udziału), następnie Leroy Merlin i Obi (łącznie te 3 sieci reprezentują 3/4 rynku). Resztę dzielą: Bricomarche, Praktiker, Nomi, sklepy Mrówka grupy PSB, sklepy Majster grupy RCMB, Jula i Merkury Market.

W segmencie hurtowni i składów ogólnobudowlanych liderem jest Grupa PSB (udział 20%, bez marketów Mrówka). Po kilka % rynku mają: Grupa Handlo-Budowa, Saint Gobain Dystrybucja Budowlana, Sieć Budowlana.pl, BIMS Plus, Grupa ABG, Onninen, SIG, Składy Budowlane Vox, Grupa PHMB, 3W Dystrybucja Budowlana, OSHB, AB Bechcicki i inni.